WERVING & SELECTIE - 24.01.2013

Selecteer sterren met STAR!

Het is van alle tijden dat sommige sollicitanten zich beter voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Lastig als ú moet kiezen. Hoe kunt u die jokkebrokken ontmaskeren vóórdat het arbeidscontract is getekend?

Ervaringen uit het verleden....

Ervaring telt. Als u zich in de selectiegesprekken richt op de werkervaring van de sollicitant, kunt u het kaf van het koren scheiden. De basisgedachte daarbij is dat ervaringen uit het verleden de beste voorspellers zijn voor toekomstig gedrag. Hoe kan de STAR-methode u helpen?

STAR. De STAR-methodiek richt zich op het verzamelen van informatie over gedrag dat in het verleden is vertoond. De vragen worden dan ook in de verleden tijd gesteld (“Wat deed u?” en niet: “Wat zou u doen?”). Centraal staat het kunnen en zijn, niet het kennen of weten.

Tip. Vraag bij een sollicitatiegesprek dóór over gebeurtenissen uit het verleden. Gebruik voorbeelden van werksituaties waarin de sollicitant een bepaalde vaardigheid gebruikte of waar een beroep werd gedaan op een bepaalde eigenschap.

Niveaus. In de STAR-methode doorlopen de vragen de hiernavolgende vier niveaus.

  • Situatie;
  • Taak;
  • Actie;
  • Resultaat.

Een goede basis

Situatiefase. In het begin van het selectiegesprek, de situatiefase, stelt de selecteur vragen om een beeld te krijgen van de omgeving waarin de sollicitant een bepaalde ervaring heeft opgedaan. De antwoorden gaan dus over wij, bij ons, men, ons team en onze organisatie.

Tip. Met deze antwoorden kunt u volgende antwoorden ‘wegen’. Het maakt immers verschil of de sollicitant bijv. de financiën van de ‘bakker op de hoek’ erbij deed of verantwoordelijk was voor de maandrapportages van een multinational.

Dichtbij het vuur?

Taak-actie-resultaat. Een jokkende sollicitant rolt vaak door de eerste stap heen. Anders wordt het als de vragen explicieter worden en gaan over taken, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. U krijgt zo een beeld van wat de sollicitant nu echt dagelijks, wekelijks en maandelijks deed. Enkele voorbeeldvragen voor de taak-, de actie- en de resultaat-fase:

  • Wat waren uw werkzaamheden op de financiële administratie?
  • Hoe stelde u een factuur op?
  • Hoe pakte u de voor- en nacalculatie van projecten aan?
  • Hoe hield u het grootboek bij?
  • Over welke cijferoverzichten waren interne klanten tevreden en wat is daarvan de reden?
  • Op welke financiële projecten bent u het meest trots?

Als de sollicitant op afstand betrokken is geweest bij het verrichten van bepaalde werkzaamheden, kan hij er niet veel over vertellen. Tip. Let op de manier waarop de sollicitant antwoordt. Aarzelen is in dit stadium verdacht. Tip. Vraag dóór en leg de sollicitant het vuur aan de schenen. Tip. Wees streng en breng eventuele twijfels openlijk ter sprake.

Ikke, ikke, ikke ... In deze fases gaat de sollicitant in de ik-vorm spreken. Het gaat nu immers over de eigen ervaringen. Het wordt daardoor moeilijker om te liegen.

Door ervaringsgerichte selectiegesprekken kunt u als selecteur toetsen of de sollicitant ook daadwerkelijk kan en weet wat hij in zijn cv over zijn ervaringen en persoonseigenschappen schrijft.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01