INCASSO - 29.04.2013

Incassokosten en betalingstermijn aan banden

Regelmatig haalt het de krant: grote bedrijven die besluiten dat ze voortaan pas na 3 maanden betalen. Vanaf 16 maart 2013 legt de wet dit gedrag aan banden. Hoe zit dat precies? Hoeft u dan ook nooit meer aan te manen?

Tussen bedrijven

B2b. Als u zakendoet met andere bedrijven óf met de overheid, zijn de betalingstermijnen sinds 16 maart jl. aan banden gelegd. Als u niets afspreekt, is de betalingstermijn 30 dagen. U mag een kortere óf een langere betalingstermijn afspreken, maar de verlenging van de termijn wordt door de nieuwe wet beperkt. Een afwijkende betalingstermijn mag niet langer dan 60 dagen zijn óf u moet daarvoor bijzonder goede redenen hebben.

Tip. Een termijn langer dan 60 dagen moet uuitdrukkelijk overeenkomen. En dan dus niet in de al­­gemene voorwaarden, maar in de overeenkomst zelf.

In algemene voorwaarden? Als uw betalingstermijn 30 dagen is, hoeft u niets extra’s te doen. Die termijn staat immers in de wet. Wilt u een afwijkende betalingstermijn afspreken, dan kunt u dat bij iedere transactie doen. Makkelijker is het om de afwijkende betalingstermijn (tot 60 dagen) op te nemen in uw algemene voorwaarden. Waar moet u dan op letten?

Schriftelijk en op tijd. Zorg ervoor dat u zeker weet dat uw klant uw algemene voorwaarden ook echt heeft ontvangen én dat hij deze heeft gekregen vóórdat u de overeenkomst sloot. Dat is dus vóór het verstrekken van de opdracht of de bestelling. Dat kan bijvoorbeeld door ze af te drukken op uw offerte of ze los mee te sturen met deze offerte. Afdrukken op de factuur heeft dus geen nut. Op die manier de algemene voorwaarden verstrekken aan uw klant zou mosterd na de maaltijd zijn.

Mes op de keel? Wat nu als een grote klant zich daar niets van aantrekt en pas na 90 dagen wil betalen? Voer dan als argument aan dat u zich gewoon aan deze nieuwe wet wilt houden.

Stok achter de deur

Meteen kosten in rekening brengen? Als uw zakelijke klant niet meteen betaalt, mag u nu meteen wettelijke incassokosten én de wettelijke rente in rekening brengen. Daarvoor hoeft u hem niet eerst aan te manen (of, juridisch gezegd: ‘in gebreke te stellen’). De hoogte van de incassokosten is een vast percentage van de hoofdsom en minimaal € 40,- en maximaal € 6.775,-.

Van Tot Max. invorderingskosten (cumulatief)
€ 0,- € 2.500,- 15%, min. € 40,-
€ 2.500,- € 5.000,- 10%
€ 5.000,- € 10.000,- 5%
€ 10.000,- € 200.000,- 1%
€ 200.000,- 0,5%, max. € 6.775,-

Nóóit meer aanmanen? U moet uw particuliere klanten nog steeds aanmanen voordat u de incassokosten en de wettelijke rente in rekening mag brengen. En als u ooit nog eens naar de rechter moet om de vordering van uw zakelijke klant betaald te krijgen, kunt u niet zonder een aanmaning. Het kan dus zeker geen kwaad om tóch een aanmaning te sturen.

Niet meteen dreigen. Commercieel gezien is het beter om éérst eens te bellen met een klant die te laat betaalt, vóórdat u met aanmanen begint. Doe dat dan volgens een vastomlijnd plan.

Gebruik de checklist: ‘Incassogesprek’ die u vindt op: http://tipsenadvies-bouw.nl/download(BW15.17.07A).

Met het rekenmodel: ‘Incassokosten en wettelijke rente’ berekent u snel hoeveel kosten u in rekening mag brengen (BW 15.17.07B).

Gebruik ook onze voorbeeldaanmaningen voor zakelijke klanten en voor particuliere klanten (BW 15.17.07C + D).

De standaardbetalingstermijn is 30 dagen. Hanteert u een kortere of een langere termijn? Dan moet u dit uitdrukkelijk overeenkomen. Vooral grote ondernemingen betalen veel te traag. U hoeft dat uiteraard niet te accepteren. Waarom zou voor ‘grote jongens’ de wet niet gelden?

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01