PERSONEEL - 24.04.2013

Twee jaar zorgen voor zieke kok?

Dat u van de wetgever als ‘poortwachter’ naar de WIA/WGA moet optreden, weet u wel. Maar wist u ook dat op dit moment steeds meer horecawerkgevers te maken krijgen met een loonsanctie? Hoe voorkomt u dit voor uw zaak?

Twee jaar loon en re-integratie

Niet alleen loon ... Als horecawerkgever moet u het loon van een zieke werknemer twee jaar lang (om precies te zijn: 104 weken) doorbetalen. Maar niet alleen moet u die twee jaar het loon doorbetalen, u moet ook nog eens voldoen aan alle re-integratieverplichtingen die de Wet verbetering poortwachter u voorschrijft. Doet u dat niet goed (genoeg)? Dan moet u in het ergste geval nóg een jaar het loon doorbetalen.

Gebruik de checklist: ‘Re-integratie’ om geen stap over te slaan. U vindt deze op: http://tipsenadvies-horeca.nl/download (HR 17.05.06).

Wie inschakelen bij ziekte?

Arbodienst. Als horecaondernemer wilt u toch voorál bezig zijn met uw zaak en uw gasten. Al die regels en richtlijnen rondom verzuim hebben dan ook niet uw eerste prioriteit. Om dat in goede banen te leiden, schakelen de meeste horecaondernemers een arbodienst in.

In goede handen ... Het inschakelen van een arbodienst is verstandig. U haalt zo een heleboel deskundigheid in huis. Als werkgever gaat u er dan ook van uit dat u uw zieke werknemer daar met een gerust hart aan kunt overlaten.

De consequenties voor de werkgever

Controleren is beter. Natuurlijk moet u als werkgever op uw arbodienst kunnen vertrouwen. De realiteit is echter dat de bedrijfsartsen en casemanagers die uw zieke werknemer begeleiden, niet verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het re-integratietraject. Als werkgever bent en blijft u altijd eindverantwoordelijk. Als het UWV dus later vindt dat er iets niet goed goedgelopen is in het traject, zullen ze dan ook bij u aankloppen. En ook een eventuele boete komt op uw bordje te liggen.

Wat speelt er nu in de praktijk?

Sancties vallen makkelijk. Op dit moment zien wij in de praktijk dat het UWV scheutig is met loonsancties. Vaak is daarvan de oorzaak dat de bedrijfsarts heeft aangegeven dat er voor de werknemer geen benutbare mogelijkheden zijn. Dat wil zeggen dat uw werknemer (medisch gezien) tot niets meer in staat is.

Onderbouwen! Het UWV eist bij de WIA-keuring dat dit oordeel medisch onderbouwd wordt door specialisten. Het UWV wil dus ‘bewijs’ zien van zo’n oordeel.

Wat moet u dus zeker doen?

  • Rapporteert uw bedrijfsarts dat er voor uw werk­­nemer ‘geen benutbare mogelijkheden’ meer zijn? Vraag dan of hij dit kan onderbouwen.
  • Zorg dat u als werkgever altijd kunt onder­­bou­­­­wen dat er alles aan gedaan is om de werknemer te laten re-integreren. U kunt die verantwoordelijkheid niet afschuiven op de arbodienst.
  • Overleg met de arbodienst over vervolgstappen. Denk bijv. aan een arbeidsdeskundig onderzoek of een Spoor 2-traject.
  • Vraag bij twijfel altijd een deskundigenoordeel aan het UWV. Vraag het UWV specifiek of u op het goede spoor zit met de re-integratie. Zo weet u zeker dat het UWV het met u eens is én dat zij u later niet kunnen terugfluiten.
Als werkgever bent u altijd eindverantwoordelijk voor de re-integratie van zieke werknemers. Zorg daarom ook dat u als werkgever altijd kunt onderbouwen dat u er alles aan heeft gedaan om de werknemer te re-integreren. Vraag bij twijfel altijd een deskundigenoordeel aan bij het UWV.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01