HORECAKOSTEN - HARDWARE - 14.03.2014

Bij mooi weer met mobiel bestellen op terras?

Het terrasseizoen gaat binnenkort (hopelijk) weer van start. Een mobiele oplossing kan een bijdrage leveren aan uw winstgevendheid. Wat is ook in prijssferen steeds aantrekkelijker bij mobiel bestellen en betalen?

Handhelds aantrekkelijker?

Vroeger hadden horecaondernemers nog wel wat angst voor mobiele handhelds. Het zou ten koste gaan van de persoonlijke vorm van gastvrijheid. In het mobiele tijdperk kijkt een gast echter niet meer vreemd op als er met een digitale pen wordt geschreven. Ook zijn de toepassingen van mobiel bestellen omvangrijk geworden. De tijden dat er meer dan € 1.000,- moest worden neergeteld voor een mobiele oplossing zijn voorbij. Het levert in ieder geval een bijdrage aan meer aandacht voor de gast en snellere processen. Een update …

De voordelen ... Met de inzet van een mobiele handheld bespaart u als horecaondernemer, bij een juist gebruik, direct op de personele inzet. Er zijn minder handelingen nodig en medewerkers hoeven minder te lopen (van tafel naar kassa en vice versa). Tip 1. Zet een ervaren medewerker in voor het opnemen van bestellingen en laat goedkopere krachten de bestellingen klaarzetten en/of uitserveren. Tip 2. De medewerker met de handheld moet vooral zo min mogelijk lopen. Bij voorkeur neemt deze uitsluitend bestellingen op en rekent deze af. Zo is er sprake van optimale aandacht voor de gasten.

... maar ook de nadelen. Mobiele handhelds zijn afhankelijk van een draadloze verbinding. Een slechte of helemaal geen draadloze verbinding maakt een handheld waardeloos. Bij een vol terras kan het uitvallen van het netwerk tot problemen leiden. Tip 1. Om uw terras optimaal te kunnen bedienen, kunt u ook besluiten om tijdelijk een vaste kassa op het terras te plaatsen. Tip 2. Plaats meerdere ontvangers en overleg met de leverancier welke plaatsen het beste draadloze bereik hebben.

Mag het ietsje meer zijn?

Maar ook dit kan ... Op mobiele handhelds kan veel informatie worden opgeslagen, waaronder achtergrondinformatie over een product. Uw medewerker kan zo vragen van gasten snel beantwoorden. Ook is het mogelijk om medewerkers digitaal instructies te geven.

Voorbeeld. Uw medewerker ziet, voordat hij/zij een bestelling kan invoeren, een vraag of attentiepunt in het scherm. ‘Heb je de huiscocktail al onder de aandacht gebracht’? Deze extra informatie kan leiden tot meer omzet.

Mobiel betalen. Mobiele handhelds die voorzien zijn van een ingebouwde pinautomaat, besparen uw medewerkers wederom extra loopwerk.

Even rekenen. Stel, u heeft één kracht per 25 gasten op uw terras met 50 zitplaatsen. Totaal dus twee krachten op het terras en één achter de bar. Deze medewerkers nemen bestellingen op, halen deze op bij de bar en bezorgen deze bij de gast. Met een mobiele handheld kan de betreffende medewerker bijvoorbeeld 50 gasten aan, omdat die uitsluitend bestellingen hoeft op te nemen en moet afrekenen. Dat scheelt één man bediening. Bij een kostprijs van, stel, € 12,- per uur, kan de besparing circa € 92,- per dag bedragen (€ 12,- x (38 uur/ 5 werkdagen). Bij 60 terrasdagen heeft u zo € 5.500,- minder loonkosten.

Investering. De kosten voor mobiele oplossingen variëren nogal. Sommige aanbieders vragen gerust € 2.000,- per handheld. Andere aanbieders bieden de oplossing gratis of op abonnementsbasis aan. Ook kunnen soms oplossingen op een mobiele telefoon worden gebruikt. Dat scheelt dan weer.

Mobiel bestellen en betalen is veel betaalbaarder geworden. Kiest u hiervoor, overweeg dan om meerdere ontvangers te plaatsen en overleg met uw leverancier welke plaatsen het beste draadloze bereik hebben. Dit voorkomt storingen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01