BEZWAAR EN BEROEP - 06.03.2014

Opletten bij digitaal beroep

Als u in beroep wilt gaan tegen een afwijzing van uw bezwaar, kan dit ook digitaal. Het is daarbij wel opletten geblazen, want een fout is zo gemaakt. Wie is er in dat geval verantwoordelijk en wat vond de rechter hiervan?

Per post. Als u het niet eens bent met een beslissing van uw inspecteur, kunt u in bezwaar gaan. Wijst de inspecteur uw bezwaar af, dan kunt u in beroep bij de belastingrechter. U stuurt dan een beroepschrift per post naar de rechtbank.

Digitaal. Sinds een aantal jaren kunt u echter ook digitaal in beroep gaan. U vult dan gewoon vanachter uw pc de noodzakelijke gegevens in en stuurt deze met gebruikmaking van uw DigiD naar de rechtbank. Daarbij is het wel opletten geblazen. Let op. U hoeft weliswaar geen IT-specialist te zijn, maar een fout is zo gemaakt en dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Zo bleek voor de rechter in Arnhem, 17.02.2014, ( RBGEL:2014:912 ). Wat was er aan de hand?

Ik was toch op tijd?!

WOZ-beschikking. In de betreffende zaak had een collega van u beroep ingesteld tegen een door de gemeente vastgestelde WOZ-beschikking. De man had dit digitaal gedaan, twee weken na ontvangst van de uitspraak op bezwaar. Aangezien een beroepschrift binnen zes weken na dagtekening van de uitspraak op bezwaar moet zijn ingediend, was dit ruim op tijd. Omdat de man ruim anderhalve maand later nog steeds niets vernomen had, belde hij met de rechtbank. Hier vertelde men hem dat het beroep niet ontvangen was, waarop de man het alsnog schriftelijk indiende. Echter buiten de zeswekentermijn en dus te laat.

Bewijs bij belastingplichtige

Het was aan de rechter om vervolgens te beoordelen of het beroep toch tijdig was ingediend. Deze was van mening dat dit niet het geval was.

De belastingplichtige kon namelijk niet bewijzen dat hij het beroepschrift ook daadwerkelijk had ingediend, al beweerde hij nadrukkelijk dat dit het geval was geweest. Hij beschikte slechts over een uitdraai van zijn DigiD-historie, waaruit bleek dat hij wel op de site van de rechtbank ingelogd was geweest. Dit was echter niet voldoende om te bewijzen dat er ook beroep was ingediend. Een digitale ontvangstbevestiging had hij evenmin gekregen en ook ander bewijs, bijvoorbeeld een verklaring van de rechtbank dat het beroep ontvangen was, ontbrak. Pech voor uw collega dus.

Hoe kunt u dit voorkomen?

Het indienen van digitaal beroep is niet moeilijk, maar voor degenen onder u die niet frequent met de pc omgaan, is het verstandiger uw beroep gewoon per post te versturen. Doet u dit vooral aangetekend, want dan heeft u bewijs dat uw beroep tijdig is ingediend. Uw beroep moet in beginsel binnen zes weken na de uitspraak op bezwaar bij de rechtbank zijn. Heeft u het echter binnen zes weken verstuurd en heeft de rechtbank het binnen zeven weken ontvangen, dan is dit ook akkoord. Ontvangt u binnen een week geen bevestiging, trek dan aan de bel!

Digitale ontvangstbevestiging. Gaat u digitaal in beroep, dan krijgt u ook digitaal een ontvangstbevestiging. Krijgt u die niet, zoals in bovenstaande zaak, informeer dan direct of uw beroep wel is aangekomen. Gaat u digitaal in beroep, dan hoeft u slechts de aanwijzingen op uw scherm te volgen. U moet aangeven waartegen u in beroep gaat en bij welke rechtbank, terwijl u uiteraard ook uw naw-gegevens moet vermelden. U heeft ook een DigiD-code nodig, anders lukt dat niet.

Als uw adviseur een beroepschrift heeft ingediend, ontvangt hij hiervan meestal een ontvangstbevestiging. Ook als u digitaal in beroep wilt gaan, trek dan aan de bel bij uw adviseur als u geen ontvangstbevestiging heeft gehad, want een te laat ingediend beroep wordt niet behandeld.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01