Nu al wakker liggen van autoplannen 2016?
Aanscherping uitstooteisen. Per 1 januari 2015 worden de uitstooteisen voor bijtellingspercentages voor een auto van de zaak aangescherpt. Deze eisen staan al vast. Staatssecretaris Wiebes presenteerde onlangs zijn autoplannen voor 2016. En dat bleef niet onopgemerkt.
Derde nota van wijziging op het Belastingplan 2015. Uit deze plannen blijkt dat de bewindsman de bijtellingspercentages die nu gelden voor een auto van de zaak, aanzienlijk wil opschroeven. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nu geldende tarief van 4% voor volledig elektrische auto’s zou verdwijnen. Inmiddels heeft Wiebes zijn plannen in de derde nota van wijziging op het Belastingplan 2015 aangepast, daarbij blijft het 4%-tarief voor nulemissie-auto’s gehandhaafd.
Overzicht 2014 - 2016. In het hiernavolgende overzicht ziet u de wijzigingen. De cijfers voor 2015 zijn dus al zeker, voor 2016 is het nog ‘slechts een voornemen’. Voor auto’s met een dieselmotor gelden vergelijkbare wijzigingen.
Bijtellingpercentages benzine/aardgas/lpg
2014 | 2015 | 2016 | |||
uitstoot | bijtelling | uitstoot | bijtelling | uitstoot | bijtelling |
0 | 4% | 0 | 4% | 0 | 4% |
1-50 | 7% | 1-50 | 7% | 1-50 | 15% |
51-88 | 14% | 51-82 | 14% | 51-106 | 21% |
89-117 | 20% | 83-110 | 20% | >106 | 25% |
>117 | 25% | >110 | 25% |
Zekerheid voor huidige auto. Betekent dit nu ook dat het bijtellingspercentage op uw huidige auto van de zaak per 2016 wijzigt? Nee, dat gelukkig niet. Het bijtellingspercentage dat gold op het moment dat de auto op kenteken is gezet, blijft gelden. Dit voor maximaal een periode van zestig maanden of tot het moment dat u een nieuwe auto van de zaak krijgt. De hierboven genoemde uitstooteisen in 2016 gelden enkel voor auto’s die in dat jaar op kenteken worden gezet of voor leasecontracten die in dat jaar aanvangen.
Motorrijtuigenbelasting. In de variant die in de derde nota van wijziging op het Belastinglan 2015 is neergelegd, wordt met ingang van 2016 voor elektrische auto's een hele en voor semi-elektrische auto’s een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voorgesteld.
Veel tegengas. De reacties op dit autoplan zijn zeer wisselend. Het is daardoor nog maar de vraag of de staatssecretaris hiervoor voldoende steun vindt in het parlement. Duidelijk lijkt wel dat u rekening moet houden met een verdere aanscherping van de uitstooteisen.