INTERNET - 24.02.2017

U wilt een nieuwe internetprovider, hoe pakt u dat aan?

Stel, u bent niet meer tevreden over uw internetprovider. Er zijn te vaak problemen, ze zijn slecht bereikbaar of uw contract loopt af. U wilt een ander, maar hoe pakt u dat dan aan? Hoe vindt u uw weg in een bos vol aanbieders?

Wat doet uw internetprovider? Uw provider zorgt dat u verbinding heeft met het internet. U kunt dan dus e-mailen, websites bekijken (surfen), downloaden, enz. Let op. Verwar een internetprovider niet met een hostingprovider. Dat is een aanbieder van webruimte en webdiensten voor bedrijven die zelf geen eigen webserver hebben.

Kabel, telefoonlijn, of …?

Als uw internetprovider u wil aansluiten op het internet, zal er een verbinding met uw woning of bedrijfspand nodig zijn. Wat zijn dan de opties?

  1. De telefoonlijn. Er zijn in de loop der tijd allerlei technieken ontwikkeld om uw data via de telefoonlijn naar het internet te sturen: ADSL, VDSL, enz. Belangrijk om te weten is dat de snelheid van uw verbinding kan verschillen. Tip. De telefoonlijn is van KPN, maar u kunt uit verschillende providers kiezen. Die bieden hun dienst dan dus aan via de koperdraad van KPN.
  2. De kabel. De meeste huishoudens en veel bedrijven hebben ook een kabel voor de tv in huis. Ziggo (voorheen o.a. Essent en UPC) is de grootste aanbieder. Via de coaxkabel wordt er internet aangeboden. Die kabel is nog niet voor concurrenten vrijgegeven, dus u kunt alleen terecht bij degene van wie de kabel is (Ziggo).
  3. Glasvezel. In enkele regio’s in Nederland kunt u ook glasvezel in huis krijgen. Informeer dan bij de aanbieder naar de keuzemogelijkheden voor de internetprovider. Als u glasvezel speciaal wilt laten aanleggen, is dat een kostbare zaak.

Tip. Werkt u vanuit een bedrijfsverzamelgebouw? Check of er niet al glasvezel in het gebouw zit.

  1. Satelliet. In het buitengebied is een satellietverbinding wellicht uw enige optie.

Hoe kiest u uw provider?

  1. Uw vestigingsplaats. Op allerlei websites (zie ons overzicht) kunt u checken uit welke providers u kunt kiezen. U vult uw postcode en huisnummer in en er verschijnt een lijst met aanbieders.
  2. De gewenste snelheid. Uit hoeveel ‘rijbanen’ moet uw snelweg naar het internet bestaan? Oftewel: hoeveel snelheid (MB) heeft u nodig? Vaak hangt dat af van het aantal werknemers en de branche. Een drukker die grote bestanden moet versturen, heeft meer snelheid nodig dan de stukadoor die in zijn eentje werkt. Als u een eigen webserver heeft, heeft u ook meer snelheid nodig. Tip. Vraag uw IT-beheerder naar de gewenste snelheid.
  3. De extra diensten. Over de kabel en de telefoonverbinding lopen meer diensten, zoals tv, telefoon en tegenwoordig ook films on demand, enz. De gewenste diensten en de gewenste snelheid bepalen het type abonnement dat u van de provider wilt hebben. Nog enkele handige tips:

Tip 1. Werkt u met een e-mailadres van uw provider (bijv. naam@ziggo.nl)? Dan kunt u dat e-mailadres niet meenemen als u naar een ander overstapt. Heeft u een eigen domein (bijv. www.uwbedrijf.nl), dan speelt dit niet. Door gebruik te maken van webmaildiensten, zoals Gmail, voorkomt u deze problemen.

Tip 2. Is uw zaak sterk afhankelijk van internet? Vraag dan om een Service-level agreement. Dan is een minimale beschikbaarheid gegarandeerd. Hoe meer garantie, hoe duurder.

Een overzicht met links om providers te vergelijken kunt u downloaden via http://tipsenadvies-landbouw.nl/download (LB 19.10.04).
De keuze van een nieuwe internetprovider hangt af van uw locatie, de gewenste snelheid, het tarief en de extra diensten die u wilt, zoals tv en vaste telefonie of fax. Download de handige links om de vele providers met elkaar te vergelijken.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01