PRIVACY - 08.04.2019

Als uw werknemer gesprekken opneemt

Regelmatig vernemen wij van werkgevers dat zij geconfronteerd zijn met opgenomen gesprekken die worden gebruikt als bewijs. Met een smartphone is dit zo gebeurd. Maar mag uw werknemer dit doen?

Werknemer mag het wel ...

Vragen hoeft niet eens ... “ Mag ik mijn functioneringsgesprek opnemen?” Dit hoeft uw medewerker niet eens te vragen. Het opnemen van een gesprek waar de medewerker zelf aan deelneemt, is toegestaan. Hij heeft daarvoor geen toestemming nodig. Maar dat neemt niet weg dat toestemming vragen natuurlijk wel zo netjes is ...

Als werkgever mag het niet! Wat nu als u als werkgever het gesprek wilt opnemen? U neemt immers zelf ook deel aan het gesprek. Toch mag dat niet zonder toestemming.

AVG gooit roet in het eten. Als bedrijf verwerkt u namelijk persoonsgegevens, waardoor de regels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing zijn. Het opnemen van de stem van uw werknemer strookt niet met het doel op grond waarvan u persoonsgegevens van de werknemer verwerkt. Tip.  Houd rekening met het doel van deze gegevensverwerking en bekijk of er geen minder ingrijpende manieren zijn om het gesprek vast te leggen.

Als u er niet bij bent, mag het niet

Bewijs. Stiekem gesprekken opnemen door iemand die niet deelneemt aan het gesprek, is strafbaar (art. 139a WvS) . Iemand die wel deelneemt aan het gesprek, mag dat gesprek dus wel opnemen en eventueel gebruiken als bewijs in een rechtszaak. Pas als er sprake is van een zeer ernstige inbreuk op de privacy van de werkgever, zal de rechter zo’n gespreksopname buiten beschouwing laten. Hiervan zal echter niet snel sprake zijn.

Niet selectief shoppen. Een medewerker mag geen verkeerd beeld schetsen door slechts delen uit het gesprek te presenteren. Tip.  U kunt als werkgever een kopie van de volledige geluidsopname vorderen (art. 843a Rv) .

Verstoren arbeidsrelatie mag niet

Wantrouwende medewerker. Medewerkers mogen dus heimelijk gesprekken opnemen. Dit betekent echter niet dat uw medewerker dit altijd maar mag doen. Zo was er een uitspraak over een medewerker die al vijftien maanden lang elk gesprek had opgenomen. Deze actie heeft haar haar baan gekost. Het Hof Den Bosch oordeelde dat er sprake was van zo’n diepgeworteld wantrouwen, dat de arbeidsrelatie duurzaam verstoord raakte. Duurzaam, juist vanwege het feit dat ze dit al zo lang deed (ECLI:NL:GHSHE:2016:3774) .

Alle gesprekken opgenomen. Medewerker Emma bekende in haar functioneringsgesprek dat zij veel gesprekken opnam. Al ruim een jaar nam zij niet alleen gesprekken op met haar werkgever, maar ook met het management, collega’s en leveranciers. Zij deed aan dossiervorming. De rechter in Rotterdam oordeelde dat er een grote mate van wantrouwen naar de werkgever was, als er al meer dan een jaar lang gesprekken werden opgenomen. Dat was een ernstige verstoring van de relatie en de rechter ontbond de arbeidsovereenkomst.

Zelfs al is er geen enkele wet die het verbiedt, de rechter gebruikt opnames soms in het nadeel van de werknemer. Rechtspraak wijst uit dat het opnemen van gesprekken kan leiden tot een verstoring van de arbeidsrelatie en zelfs tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst (ECLI:NL:RBROT:2018:1169) .

Als werkgever mag u geen gesprekken met een werknemer opnemen. Laat deze daarom een schriftelijk verslag ondertekenen. Als een werknemer regelmatig gesprekken opneemt, kan dat leiden tot verstoring van de arbeidsrelatie, waardoor de werknemer zelfs ontslagen kan worden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01