ARBEIDSVOORWAARDEN - 23.03.2020

Thuiswerken, waar moet u rekening mee houden?

Door het coronavirus is thuiswerken ineens de norm geworden. Dat is natuurlijk een bijzondere situatie. Waar moet u als werkgever onder ‘normale’ omstandigheden allemaal rekening mee houden? Goed om te weten voor na de crisis.

Recht op thuiswerken?

Hoewel thuiswerken vrijwel gemeengoed is geworden en binnen veel bedrijven mogelijk is, bestaat er geen (absoluut) recht op thuiswerken. Wil een werknemer graag een of meerdere dagen vanuit huis werken, dan kan hij of zij een verzoek indienen op grond van de Wet flexibel werken. Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsplaats kunt u echter ook zonder zwaarwegende belangen afwijzen, zolang u dit maar tijdig en gemotiveerd doet.

Aandachtspunten werkgever

In hoofdlijnen zijn de hiernavolgende punten de belangrijkste punten om rekening mee te houden.

  • Arbo/werkplek. Op grond van arbowetgeving bent u als werkgever verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden en een veilige werkplek, ook voor een thuiswerkplek. Wel is een verlicht regime van toepassing. Zo hoeft u niet te zorgen voor bijv. brandbeveiliging, maar - bij structureel thuiswerk - wel voor een ergonomisch verantwoord ingerichte werkplek.
  • Onkosten. Nu u - bij structureel thuiswerk - verantwoordelijk bent voor een goede werkplek, moet u ook de kosten die de werknemer hiervoor maakt, vergoeden, dus ook de internet- en telefoonverbinding. Daar staat tegenover dat er geen reiskosten verschuldigd zijn over de thuiswerkdagen.
  • Leidinggeven. Wanneer een werknemer thuiswerkt, kunt u minder direct leidinggeven en is het dus belangrijk om uw medewerkers de benodigde vrijheid te geven om zelfstandig te werken binnen het functiekader. Hoewel u mag verwachten dat uw werknemer ‘gewoon’ zijn uren maakt, is het sturen van output de norm.
  • Monitoren/privacy. De meeste medewerkers zullen prima met de verantwoordelijkheid van thuiswerken omgaan. Toch zult u willen monitoren wat uw werknemer thuis doet, bijv. als voortgang en bereikbaarheid een rol spelen, maar ook om uw medewerker te beschermen tegen overbelasting en RSI. Uiteraard moet u zich hierbij aan de privacyregelgeving houden!

Intrekken van thuiswerkdag(en)? Heeft u eenmaal ingestemd met een verzoek van de werknemer om thuis te werken, dan kunt u deze toestemming niet zomaar intrekken. Op grond van de Wet flexibel werken is dit slechts mogelijk als er sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelangen. Als thuiswerken een arbeidsvoorwaarde is, zal het intrekken van thuiswerkdagen beoordeeld moeten worden langs de lijn van goed werkgeverschap of een eventueel eenzijdig wijzigingsbeding.

Thuiswerkovereenkomst

Al met al zijn er veel dingen om rekening mee te houden, zowel voor u als voor uw medewerkers. Tip.  Hanteer een thuiswerkregeling en een thuiswerkovereenkomst binnen uw onderneming. In de thuiswerkregeling staat het algemene beleid en in de thuiswerkovereenkomst zet u de individuele afspraken op papier. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Let op.  Het invoeren van regels en beleid rond een thuiswerkregeling kan onder het advies- en/of instemmingsrecht van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging vallen. Stem dit dus goed af!

Download het model Thuiswerkovereenkomst van http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 25.10.04).

Hoewel er geen recht op thuiswerken bestaat, kunt u eenmaal toegewezen thuiswerkdagen ook niet zomaar intrekken. Bovendien bestaat er een veelvoud aan belangrijke zaken om rekening mee te houden. Schriftelijke vastlegging in een thuiswerkovereenkomst verdient dan ook sterk de voorkeur.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01