AUTO - 13.12.2021

Elektrische auto van de zaak uit 2017: fiscaal fors duurder

Als u in 2017 een nieuwe elektrische auto heeft gekocht en op de zaak heeft gezet, wordt deze volgend jaar (2022) fors duurder in de bijtelling. Hoe komt dat? Wat scheelt het in de portemonnee en is er wat aan te doen?

De elektrische auto is in opmars. Steeds meer nieuw verkochte auto’s zijn helemaal elektrisch. Om het elektrisch rijden te stimuleren, gelden er tal van fiscale faciliteiten. Een belangrijke is de lagere bijtelling voor de auto van de zaak. Deze lagere bijtelling blijft ook in 2022 van kracht, maar de regeling is dan minder gunstig dan de huidige ...

Meer bijtelling vanaf 2022

De bijtelling voor de elektrische auto stijgt volgend jaar van 12 naar 16%. Bovendien is deze bijtelling nog maar van toepassing over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde in plaats van de eerste € 40.000, zoals thans. Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%.

Vijf jaar. De lagere bijtelling geldt voor een periode van vijf jaar, om precies te zijn voor 60 maanden. Tot de eerste van de maand nadat deze 60 maanden van kracht zijn, geldt dus de lagere bijtelling. Daarna die van dat moment.

Bijtelling elektrische auto uit 2017

Voor elektrische auto’s die in 2017 nieuw zijn aangeschaft, betekent het hiervoor genoemde dat de bijtelling in de loop van volgend jaar gaat veranderen. De bijtelling uit 2017 van 4% over de hele cataloguswaarde vervalt op de eerste van de maand nadat de 60 maanden voorbij zijn. Is de auto bijv. op 6 april 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan vervalt de lage bijtelling op 1 mei 2022. Vanaf dat moment gaat de bijtelling voor de elektrische auto volgens de regels van 2022 gelden. Dat betekent dat de elektrische auto uit 2017 uit het hiervoor genoemde voorbeeld per 1 mei een bijtelling krijgt van 16% over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde en van 22% over het meerdere. Dat maakt de auto behoorlijk duurder qua bijtelling.

Voorbeeld.Stel dat u in een Opel Ampera rijdt met in 2017 een nieuwprijs van € 50.000, dan wel een Tesla van € 85.000. Het verschil is dan:

Bijtelling 2017 Bijtelling 2022 Verschil
Opel Ampera € 2.000 €   8.900 €   6.900
Tesla € 3.400 € 16.600 € 13.200

Duurder. Zoals u ziet, wordt de bijtelling fors hoger en daarmee ook het bedrag dat u vanwege het privégebruik met de fiscus mag aftikken. De verhalen in de media dat de elektrische auto volgend jaar 4% duurder wordt qua bijtelling, kunt u vergeten. U kunt zomaar zelfs bijna vijf keer meer gaan betalen.

Voor meer informatie over de bijtelling, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 24, nr. 6.

Wat te doen?

Het heeft weinig zin om uw auto uit 2017 in te ruilen voor een nieuwe, want ook deze heeft de hoge bijtelling. Wel kunt u overwegen de auto naar privé te halen en zo de bijtelling te ontgaan.

BV? Voor de dga is dit vrij eenvoudig. U kunt de auto tegen de werkelijke waarde van de BV overnemen. Alle kosten komen dan wel privé voor uw rekening. De ondernemer in de inkomstenbelasting kan dit in beginsel niet. Het kan namelijk alleen als de auto nauwelijks, dat wil zeggen: minder dan 10% van de gereden kilometers, zakelijk wordt gebruikt. U bent dan zelfs verplicht om de auto naar privé over te brengen. U kunt dan de gereden zakelijke kilometers, die voor de ondernemer in de inkomstenbelasting dus beperkt moeten blijven tot maximaal 10%, tegen € 0,19/km ten laste van de winst brengen. De dga kan deze kilometers belastingvrij door de BV laten vergoeden.

Elektrische auto’s uit 2017 krijgen in de loop van 2022 te maken met een fors hogere bijtelling. U kunt deze soms ontgaan door de auto privé over te nemen. De ondernemer in de inkomstenbelasting kan dit alleen als hij de zakelijke kilometers beperkt tot maximaal 10%. De dga kan dit privé eenvoudiger overnemen van zijn BV.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01