EIGEN WEBSITE - VARIA - 17.01.2023

Adverteren op een andere website: een goed idee?

Door te adverteren op externe websites kunt u mogelijk nieuwe klanten bereiken. Hoe werkt zulke ‘affiliate marketing’ precies en is zoiets het overwegen waard?

No cure, no pay

Affiliate marketing is een manier van reclame maken waarbij een website producten of diensten van een adverteerder promoot, bijv. via een doorklikbare banner of link. Doorgaans wordt hiervoor het no cure, no pay-principe gehanteerd: er wordt pas betaald wanneer een vooropgesteld doel bereikt wordt. Er zijn verschillende doeleinden mogelijk en deze vertalen zich in meerdere vergoedingsstructuren:

  • Pay/Cost Per View ( PPV/CPV ) : de websitehouder ontvangt een vergoeding (doorgaans een percentage van de verkoopprijs), telkens wanneer uw advertentie getoond wordt aan een websitebezoeker;
  • Pay/Cost Per Click ( PPC/CPC ) : de websitehouder ontvangt pas een bedrag wanneer de bezoeker effectief doorklikt op de advertentie naar uw website;
  • Pay/Cost Per Sale ( PPS/CPS ) : de websitehouder krijgt een vergoeding zodra iemand op de advertentie doorklikt naar uw website en daar ook effectief iets koopt. Dit is de meest populaire optie;
  • Pay/Cost Per Lead ( PPL/CPL ) : een vergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de website contact opneemt met u (bijv. via een doorklikbaar e-mailadres). Deze optie is handig voor producten of diensten die u niet online verkoopt.

Via een tussenpartij

Om uw advertentie op een andere website te laten plaatsen, kunt u zelf contact opnemen met de websitehouder en alles onderling regelen, maar u kunt hiervoor ook een gespecialiseerd affiliate-netwerk inschakelen. Bekende spelers die in ons land actief zijn, zijn onder andere Awin ( https://www.awin.com ), TradeTracker , ( https://www.tradetracker.com ), Tradedoubler ( https://www.tradedoubler.com ) en Daisycon ( https://www.daisycon.com ).

Aan u de keuze. Zo’n affiliate-dienst laat zowel adverteerders als websitehouders kiezen voor partners die aansluiten bij hun branche en die nieuwe klanten of extra omzet kunnen opleveren. Soms krijgt u de keuze uit meerdere vergoedingsstructuren, maar vaak is PPS/CPS de enige mogelijkheid. De affiliate-dienst zorgt voor een correcte afrekening en het doorstorten van de vergoedingen na een bepaalde periode.

De rollen omgedraaid

U kunt ook overwegen om uw eigen website open te stellen voor externe adverteerders om zo extra inkomsten te genereren. Let op.  In dat geval is het des te belangrijk om alleen in zee te gaan met partners die een meerwaarde voor uw klanten betekenen, bijv. via een aanvullende service op uw eigen producten of diensten. Waak sowieso over de kwaliteit van de adverteerders, want ze kunnen uw geloofwaardigheid ondermijnen. Tip.  Affiliate-diensten laten u vaak ook aangeven welke bedrijven of merken niet op uw website mogen adverteren (bijv. uw concurrenten).

Grote winkels. Sommige grote webwinkels bieden hun eigen affiliate-programma aan. Bij Coolblue ( https://www.coolblue.be/nl/c/affiliate.html ) kunt u bijv. een vergoeding tot 8% van de verkoopwaarde ontvangen wanneer u erin slaagt uw websitebezoekers om te leiden naar deze webshop. Amazon ( https://affiliate-program.amazon.com ) hanteert zelfs percentages tot 10%.

Zoek bij affiliate marketing naar websites die aansluiten bij uw bedrijf en die u nieuwe klanten of extra omzet kunnen opleveren. Laat u zelf adverteerders toe op uw eigen website, kies dan voor kwaliteitsvolle partners die een meerwaarde voor uw klanten betekenen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01