SOFTWARE - OFFICE - 31.01.2023

Een powerpointvoorstelling met uzelf in beeld

Meestal dient een powerpointpresentatie ter ondersteuning van een live uiteenzetting. U kunt in uw slideshows echter ook uzelf als spreker integreren, zodat u niet fysiek aanwezig hoeft te zijn. Hoe doet u dat?

Microfoon en webcam

PowerPoint laat u niet alleen presentaties maken, maar biedt u dus ook de mogelijkheid om hierin uzelf als presentator (via de webcam), uw stem (via de microfoon) en uw aanwijzingen (via de muis) op te nemen. Dat kan voor elke afzonderlijke dia. Op deze manier maakt u van uw slideshow een opzichzelfstaande voorstelling zonder dat u live aanwezig hoeft te zijn. Handig dus voor bijv. instructievideo’s of e-learningsessies.

Hoe dat precies moet, hangt af van welke versie van PowerPoint u gebruikt. Op https://bit.ly/3iHIPFT vindt u alvast de instructies voor de verschillende varianten. Let op.  De webversie via https://www.office.com laat als enige niet toe om opnames te integreren. Hierna leggen we uit hoe dit wel kan in Microsoft 365.

Maak eerst notities ...

In elke powerpointslideshow kunt u (per dia) persoonlijke sprekersnotitie toevoegen. Hoe dat moet, leest u op https://bit.ly/3iFAzWP Zulke notities kunt u raadplegen wanneer u een live diavoorstelling houdt voor een publiek: ze worden dan weergegeven in een deelvenster aan de rechterkant van de presentatie op uw computer, zonder dat uw toehoorders deze te zien krijgen. Tip.  Maar ook bij het integreren van een opname in de presentatie vormen sprekersnotities een handige houvast. Maak dus vooraf uw huiswerk en voeg ze alvast toe aan uw slideshow.

... en kies de juiste instellingen

Wanneer u de bewuste presentatie opent, vindt u in het Home -lint rechts bovenaan de knop Record terug. Als u daarop klikt, komt u terecht in een nieuw scherm met bovenaan een rode opnameknop. U ziet de eerste dia, met daarboven de sprekersnotities als een autocue. Indien nodig kunt u de tekst daarvan vergroten of deze aan de zijkant laten weergeven (via Views , Presenter View onderaan).

Als alles goed is, ziet u zichzelf in een afzonderlijk venstertje. Is dat niet het geval, klik dan bovenaan op het camerasymbool of gebruik de drie puntjes ernaast om de juiste instellingen (ook die van uw microfoon) te kiezen. Tip.  Via het icoontje rechts onderaan kunt u desgewenst de optie Blur Background instellen.

Drie, twee, Ă©Ă©n, go!

Dan kunt u effectief van start gaan door op de opnameknop te klikken. Nadat PowerPoint heeft afgeteld, kunt u beginnen met praten. Tip.  Onder elke dia vindt u een laserpointer, een pen of een markeerstift (in diverse kleuren) om iets aan te duiden met de muis. Deze bewegingen worden ook bewaard in de opname.

Binnen de presentatie navigeert u tussen de verschillende slides via de pijltjes links onderaan. Let op!  Tijdens de overgang van de ene naar de andere dia wordt er telkens even niets opgenomen.

Dit is het resultaat

Het resultaat bekijkt u nadien via de afspeelknop. Bent u niet tevreden, gebruik dan bovenaan het Retake Video -icoon voor een herkansing. Wel tevreden? In dat geval kunt u de presentatie inclusief de opname exporteren als een videobestand. Dat kunt u dan delen met anderen.

Gebruik voor bijv. een e-learning of instructievideo de mogelijkheid om in PowerPoint uzelf (via de webcam), uw stem (via de microfoon) en uw aanwijzingen (via de muis) op te nemen per dia. Het resultaat is een videobestand dat u kunt delen met anderen. Voorzie als houvast tijdens de opname wel vooraf sprekersnotities in uw slideshow.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01