AUTO - 15.03.2023

Het vergoeden van de kosten opladen auto en van een laadpaal, hoe werkt dat?

Steeds meer werknemers maken gebruik van een elektrische auto. Hoe werkt het dan als u de kosten voor het aanleggen van een laadpaal bij de werknemer thuis vergoedt? En als u de stroom voor het opladen vergoedt?

Kosten van een laadpaal

Als u de kosten van een laadpaal bij de woning van de werknemer en de aanpassingskosten in de meterkast betaalt, dan zijn er drie situaties mogelijk die regelen hoe het gebruik van de laadpaal belast wordt:

  1. de werknemer heeft een auto van de zaak en een bijtelling voor privégebruik. In dit geval zijn de kosten van de laadpaal onderdeel van de gebruikskosten van de auto. U hoeft dan naast de bijtelling geen rekening te houden met een bedrag aan loon (in natura);
  2. de werknemer heeft een auto van de zaak, maar gebruikt deze niet privé. In dit geval zijn de kosten van de laadpaal zakelijke kosten en hoeft u dus ook niets tot het loon te rekenen;
  3. de werknemer rijdt in een eigen auto. In dit geval mag u de werknemer maximaal € 0,21 per kilometer netto betalen. Het kilometerbedrag dekt alle kosten, dus ook de kosten van de laadpaal. Als u meer betaalt dan het kilometerbedrag, moet het meerdere belast worden bij de werknemer. Tip. U mag er ook voor kiezen dit ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling te brengen.

Bij einde dienstverband. In alle situaties geldt verder dat als u afspreekt met de werknemer dat hij de laadpaal aan u moet teruggeven bij uitdiensttreding of na afloop van het leasecontract en u de laadpaal niet terugvraagt, er sprake is van loon in natura. De waarde van de laadpaal op dat moment moet dan belast worden bij de werknemer of moet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling komen.

Oplaadkosten - eigen auto

Vaste vergoeding per kilometer. Een werknemer die met een privéauto reist, kunt u een vaste vergoeding geven van € 0,21 per gereden kilometer. Van deze vergoeding moet de werknemer alle kosten die te maken hebben met het reizen betalen, dus ook de energiekosten.

Ook voor de dga. Dit geldt ook als u dga bent en met een privéauto rijdt.

Oplaadkosten - auto van de zaak

Op declaratiebasis. Bij een auto van de zaak werkt het net even anders. U mag de laadkosten die een werknemer thuis maakt, maandelijks onbelast vergoeden tegen het tarief dat de werknemer voor thuisstroom betaalt. Let op. Als u meer vergoedt dan de werknemer daadwerkelijk aan kosten maakt, is er sprake van loon.

Conclusie

Privéauto. Laadkosten kunnen niet altijd onbelast vergoed worden. Als het gaat om een privéauto, dan zit de vergoeding voor de kosten van een laadpaal en het opladen namelijk al in de vergoeding van € 0,21 per kilometer die u betaalt.

Auto van de zaak. Als een werknemer (of u als dga) in een elektrische auto van de zaak rijdt, dan kunt u de kosten van de laadpaal en de oplaadkosten onbelast vergoeden. Dat kan door de werkelijke oplaadkosten te vergoeden op declaratiebasis. Tip.  Ook de kosten vanwege het aanpassen van de meterkast om dit gebruik vast te kunnen stellen, mag u onbelast vergoeden.

Als een werknemer (of u als dga) in een elektrische auto van de zaak rijdt, dan kunt u de kosten van de laadpaal en de werkelijke oplaadkosten onbelast vergoeden. Let wel op mogelijke gevolgen als u afziet van het terugvragen van de laadpaal als een werknemer uit dienst gaat.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01