PERSONEELSBELEID - 16.10.2023

De kracht van complimenteren van een medewerker

Als werkgever heeft u het vaak al druk genoeg. Zorgen om de onderneming, gedoe met personeel, enz. Moet u zich nu ook al druk maken over het geven van complimenten? Het antwoord is ja, want het levert heel veel op.

Wat complimenteus ... Volgens de Dikke Van Dale is een compliment een woord van lof en volgens Wikipedia een lovende of vleiende opmerking. Volgens Frank van Marwijk en Hans Poortvliet (schrijvers van Het groot complimentenboek) laat u ermee blijken dat u de ander vertrouwt en u toont aan hoe opmerkzaam u bent.

De effecten op de werkvloer

De fysische kant. Een compliment ontvangen, activeert het beloningssysteem in het brein en het gelukshormoon dopamine wordt aangemaakt. Het (werk)geluk van de werknemer neemt er door toe. U weet het: hoe hoger het werkgeluk, hoe minder ziekteverzuim …

De praktische kant. Onderzoek toonde aan dat een compliment en positieve aandacht geven, meer motiveren dan bijv. een cadeau, een promotie of bekrachtiging van een salarisverhoging. Volgens psycholoog J.P. van de Ven halen complimenten het beste in mensen naar boven, omdat ze het beste benoemen.

Eerder wat fout gaat, dan wat goed gaat. We benoemen eerder wat er fout gaat, dan wat er (heel) goed gaat. Soms is dat nodig, maar een compliment levert op termijn net zo veel resultaat of meer op. In tegenstelling tot straffen en sancties, hebben complimenten een duurzaam effect en werken deze veel langer door. Tip.  Als u negatieve feedback moet geven, hanteer dan de zeven feedbackregels voor een effectief resultaat.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 29, nr. 9 vindt u het model De zeven feedbackregels.

De kracht van. Ondanks de dagelijkse werkdruk is het goed om u bewust te zijn van de kracht van een compliment geven. Iedereen vindt het leuk om een compliment te ontvangen. Het geeft erkenning en vertrouwen, het motiveert, het maakt gelukkig en het bevordert de prestaties van de werknemer. Tip.  Wijs leidinggevenden op de kracht van een compliment.

Het is geen truc. Allereerst moet u zich van de kracht van het compliment bewust zijn. Geeft u niet vaak een compliment, dan is het zaak hier aandacht aan te gaan geven. Een voorwaarde hiervoor is dat u opmerkzaam moet zijn voor positieve zaken die een compliment verdienen. Let op.  Een compliment geven is geen trucje in de zin van ‘het is weer eens tijd voor een compliment’. Een werknemer hoort onmiddellijk als uw compliment niet oprecht is.

Zo geeft u een compliment, maar ...

Uw compliment moet dus specifiek en oprecht zijn. Tip.  Benoem daarbij eerder de inbreng van de werknemer dan het resultaat daarvan. Zeg bijv.: “Dat is een heel goed idee van jou”, in plaats van “Jouw idee levert 10% minder uitval op”.

Geen gemaar. Vergeet het woordje ‘maar’, dat ontkracht uw compliment. “Dat is een heel goed idee van jou, maar …”. Tip.  Bewaar verbeterpunten tot een ander moment, anders doet u uw compliment teniet.

Hoe reageert u op een compliment?

Veel mensen weten zich geen houding te geven en weten niet hoe te reageren als ze een compliment krijgen. Er is daar eigenlijk maar één manier voor: zeg gewoon dank je wel.

Een compliment en positieve aandacht motiveert meer dan een cadeau, een promotie of een loonsverhoging. Een specifiek en oprecht compliment leidt tot meer vertrouwen, tot meer werkgeluk, minder verzuim en bevordert uiteindelijk de prestaties. Bewaar verbeterpunten tot een ander moment, anders doet u uw compliment teniet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01