Fiscus gaat digitaal
De Belastingdienst biedt steeds meer mogelijkheden om gegevens digitaal aan te leveren. In een recent Besluit wordt op een rijtje gezet wat er momenteel via de elektronische weg beschikbaar is.
Aangiftebiljetten en formulieren. Zoals bekend, kunt u als ondernemer vanaf 1 januari 2005 uw aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting uitsluitend nog elektronisch doen. Vanaf 1 januari 2006 wordt de elektronische aangifte loonbelasting verplicht. Ook kunt u verschillende formulieren, waaronder de opgaaf schattingsgegevens 2005 voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting, digitaal opvragen.
Ontvangstbevestiging. U krijgt van de Belastingdienst altijd een elektronische ontvangstbevestiging. Als ‘ontvangsttijdstip’ geldt het tijdstip waarop het bericht het systeem voor gegevensverwerking van de Belastingdienst heeft bereikt. De fiscus stelt zich op het standpunt dat vertraging tussen verzending en ontvangst dus voor rekening van de verzender komt. Of dit in alle gevallen correct is, is nog maar de vraag. Met name in gevallen waarin u geen andere mogelijkheid heeft dan digitale aanlevering van gegevens. Tip. Om dit risico te verkleinen, is het verstandig om niet tot op het allerlaatste moment te wachten met bijvoorbeeld het elektronisch indienen van een aangifte. Zodat u ingeval van een computerstoring nog wat speelruimte heeft.
Let op. Stuur formele of vertrouwelijke stukken, zoals belastingaangiften en bezwaarschriften, niet meer per fax aan de Belastingdienst. Ook het versturen van e-mailberichten naar de Belastingdienst wordt afgeraden.