ARBEIDSONGESCHIKTHEID - 29.08.2006

Help, mijn werknemer heeft een burn-out!

Stel, uw werknemer zit thuis met een burn-out. Op een terugkeer is voorlopig geen enkel zicht. Hoe gaat u daarmee om? Hoe kunt u burn-outs voorkomen?

Vervelend, voor beide partijen. Veronderstel dat uw werknemer al een aantal weken uit de roulatie is vanwege een burn-out. Op een terugkeer is geen enkel zicht. Voorheen was de terugkeer van uw werknemer ongewis. De werknemer leek ook steeds dieper weg te zakken met alle gevolgen van dien; zoals vervreemding van iedereen en vooral van uw bedrijf. Op deze wijze wordt een spoedige terugkeer geblokkeerd. Hoe gaat u hier nu als werkgever mee om.

Maak goede afspraken met uw arboarts

De algemene richtlijnen zijn tegenwoordig aangepast en daarmee is de afwezigheid minder ongewis. Het beste is namelijk om uw werknemer meteen weer te laten werken. Maak daarom goede afspraken met uw arboarts.

Enkele richtlijnen. Het volgende is van belang.

• Laat uw werknemer zo snel mogelijk in het bedrijf terugkomen. Daarmee krijgt hij niet de kans om van uw bedrijf te ‘vervreemden’.

• Uw werknemer meldt zich iedere morgen bij een begeleider die u daarvoor aanwijst. Hij bespreekt met hem wat hij die dag gaat doen.

• Is uw werknemer na enkele uurtjes moe, laat hem dan (naar huis gaan en) een poosje slapen. Hij kan zich dan later op de dag weer melden. De begeleider bekijkt dan samen met hem wát hij van die taak nog kan afmaken.

• Meestal is het beter om uw werknemer niet op zijn eigen werplek te laten re-integreren, maar op een ‘eenvoudiger’ plaats. Het is goed voor zijn zelfrespect en voor uw bedrijf als hij wel zinvol werk krijgt. Geeft u hem vooral ook dat gevoel. Laat blijken dat u/uw bedrijf belang in hem stelt en dat het werk voor u belangrijk is. Op deze wijze krijgt u nog iets terug voor de loonkosten.

Ins en outs van voorkomen?

Wegnemen stressbronnen. Burn-out wordt vooral veroorzaakt door stressoren in het werk (bijv. hoge werkdruk, weinig autonomie, weinig steun van collega’s of leiding), vaak in combinatie met persoonskenmerken zoals perfectionisme, idealisme, hoge verwachtingen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Tip. Eén van de remedies is uw werknemers anders te leren omgaan met stressbronnen. Dit wordt met een chique woord ook wel ‘copingstrategie’ genoemd. Dit kan bijv. via een cursus stressmanagement of cognitieve therapie (waarnemen, taal, denken).

Herkennen van signalen. Vaak is van tevoren al te zien dat uw werknemer zich op een glijdende schaal bevindt. Veranderend gedrag zoals geïrriteerdheid, verminderde prestaties, fouten en/of veelvuldig kort frequent ziekteverzuim, zijn belangrijke signalen van een beginnende burn-out. Zodra dit beeld zich aandient, is het aan te bevelen niet af te wachten.

Bieden van sociale steun. Sociale steun geven, kan eenvoudig door vaker waardering uit te spreken voor de verrichte prestaties en/of het bieden van praktische of emotionele steun. Dit zorgt ook nog eens voor een goede onderlinge sfeer.

Balans brengen. Breng of herstel de balans tussen regelmogelijkheden en verantwoordelijkheden. Overweeg het werken met variabele werktijden en meer zelfstandigheid. Als uw werknemer targets moet halen, geef hem dan de verantwoordelijkheid om binnen afgesproken variabele werktijden zelf te bepalen hoe hij zijn tijd indeelt. Het geeft uw werknemer vrijheid. En dat is uiteindelijk wat werknemers graag willen.

Leer uw werknemers anders om te gaan met stressbronnen, zoals hoge werkdruk. Let vooral op perfectionisten en idealisten. Geef zo veel mogelijk waardering en sociale steun en bied, waar mogelijk, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01