HET OVERKWAM UW COLLEGA - 01.11.2006

Als de verzekeraar eisen stelt …

U heeft uw bedrijf verzekerd en uw verzekeraar heeft voorwaarden gesteld, zoals een alarminstallatie en deursloten. Een erkend bedrijf heeft die voorwaarden uitgevoerd. Zit het dan zeker goed en hoe kunt u problemen voorkomen?

Wat overkwam uw collega?

Voorwaarden. Deze collega-ondernemer wil graag zijn inventaris en handelsvoorraad tegen uitgebreide condities verzekeren. Om het diefstalrisico te beperken eist de verzekeraar dat er een alarminstallatie overeenkomstig ‘Borg klasse E3’ in het pand wordt aangebracht. De verzekeraar eist verder dat er op iedere deur in het pand een magnetisch deurcontact wordt aangebracht. De ondernemer schakelt hierop een door Borg erkend alarminstallateur in. De installateur neemt de situatie op en brengt een offerte uit waarin vermeld staat dat de geoffreerde installatie voldoet aan klasse E3. In de offerte staat echter ook vermeld dat er uitsluitend deurcontacten op de voor- en achterdeur en de deur van de meterkast zullen worden aangebracht. De offerte wordt vervolgens ter beoordeling naar de verzekeraar gezonden en lijkt door de verzekeraar te zijn goedgekeurd. De installateur brengt de alarminstallatie aan en verstrekt het Borgcertificaat, waarop vermeld staat dat de installatie voldoet aan klasse E3.

Alles lijkt in orde. Kort daarna ontvangt de ondernemer de polis. Op het polisblad staat aangegeven dat het pand is voorzien van een inbraaksignaleringssysteem dat voldoet aan Borg klasse E3 en dat is aangelegd door een erkende installateur. In de polis staat nergens dat men naast de beveiliging volgens klasse E3 ook op iedere deur een magneetcontact eist. Zo wordt opnieuw de indruk gewekt dat alles in orde is.

En dan gaat het mis

Als er enkele jaren later wordt ingebroken meldt de collega-ondernemer uiteraard de schade bij zijn verzekeraar. Tot zijn stomme verbazing wordt de schade afgewezen omdat de schade-expert heeft vastgesteld dat de alarminstallatie door het ontbreken van een aantal deurcontacten niet aan de eisen van de verzekeraar voldoet. Uiteraard laat de ondernemer het hier niet bij zitten en komt de zaak uiteindelijk bij de rechter terecht. Uiteindelijk zijn we vijf jaar verder en heeft het Hof Amsterdam een expert benoemd die zich - onder andere - moet gaan buigen over de vraag in hoeverre deurcontacten nog nodig zijn als al is beveiligd volgens klasse 3.

Hoe u dit kunt voorkomen

Voorkomen is dus beter dan genezen. Immers, een rechtszaak kost altijd geld. Daarnaast weet niemand of u de zaak zult winnen. En tot slot kan een gerechtelijke procedure enkele jaren duren, waardoor bij een grote schade de continuïteit van de onderneming wel eens in het geding kan komen. Problemen met verzekeraars ontstaan altijd doordat men tijdens het afsluiten van de overeenkomst bepaalde zaken niet goed afspreekt.

Tip. Het is duidelijk dat het niet genoeg is om alleen een offerte ter goedkeuring aan een verzekeringsmaatschappij te sturen. U zult van de verzekeraar een schriftelijke verklaring moeten eisen waarin de verzekeraar haar mening over de uitgebrachte offerte duidelijk aan u kenbaar maakt.

Tip. Nadat de geëiste voorzieningen zijn aangebracht moet u deze zaken kort na de oplevering opnieuw door de inspecteur van de verzekeraar laten controleren. Laat de verzekeraar u schriftelijk informeren over de resultaten van deze inspectie. Is alles in orde bevonden dan ontvangt u automatisch een document van de verzekeraar waarin men u heeft verklaard dat uw bedrijf aan de door de verzekeraar gestelde eisen voldoet, waardoor u later bij een schade niet met onaangename verrassingen wordt geconfronteerd.

Laat de offerte door de verzekeraar beoordelen en eis hiervan een bevestiging. Laat nadien de aangebrachte voorzieningen keuren door de verzekeraar en eis ook hier een bevestiging. Dit voorkomt gezeur bij schade.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01