CONTROLE - 02.11.2006

Wat vraagt u nu weer allemaal?

In de praktijk blijkt dat bij de aankondiging van een belastingcontrole standaard een ‘waslijst’ aan gegevens wordt opgevraagd. Wat moet u daarmee?

Een boekenonderzoek door de Belastingdienst wordt in de praktijk altijd aangekondigd in een voorafgaand schrijven. In die brief wordt aangegeven om wat voor soort controle het gaat en welke administratieve bescheiden de Belastingdienst daarvoor wil inzien. U heeft dan nog voldoende tijd om die spullen op te zoeken en wellicht nog wat beter te ordenen.

Waslijst aan gegevens. Momenteel wordt bij de aankondiging van deze boekenonderzoeken standaard een ‘waslijst’ aan gegevens opgevraagd en wel over een termijn van vijf jaar. Dat gebeurt waarschijnlijk onder de noemer: ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.

Menig ondernemer en adviseur krabben zich dan ook eens goed achter de oren, want zo’n overvloed aan opgevraagde gegevens betekent heel wat extra werk: u moet alles uit een stoffig archief halen, ordenen, nog eens nalopen, wellicht opnieuw uitprinten, etc.

En uit de praktijk blijkt dat de Belastingdienst zich meestal toespitst op slechts één jaar en zo’n 90% van die zo netjes door u verzamelde gegevens niet eens inkijkt ... Alleen in geval bijvoorbeeld in dat jaar de reiskostenvergoeding onjuist door u is gehanteerd, zal dat aspect ook in de andere jaren worden gecontroleerd.

Tip. Overleg dan ook eerst met uw adviseur of alle zaken die in eerste instantie worden gevraagd, echt relevant lijken voor die controle. Vaak gaat het namelijk om reguliere salariscontroles en volstaat meestal een verzamelloonstaat, de aansluiting met de boekhouding, de onderbouwing van de kostenvergoedingen en inzage in de afschriften van de identiteitsbewijzen van uw werknemers met loonbelastingverklaringen.

Mag het ietsje minder zijn? U kunt natuurlijk vooraf aan de controleur vragen ‘of het ietsje minder mag zijn’. U kunt ook gewoon in eerste instantie die beperkte administratie overleggen.

Mocht blijken dat die ‘waslijst’ aan gegevens geheel of gedeeltelijk toch nodig is, dan wordt u echt wel de tijd gegund een en ander alsnog bij elkaar te zoeken. Desnoods maakt de controleur daarvoor een vervolgafspraak. U voorkomt echter nodeloos extra werk.

U bespaart tijd en moeite door in eerste instantie alleen de basisgegevens te verstrekken over het basisjaar van onderzoek. Overleg zo nodig vooraf met de controleur.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01