BELASTINGEN - ACCIJNZEN - 31.03.2009

Accijns terug bij breuk of ongelukje?

Heeft u ergens recht op als een doos wijn stukvalt of een biertank flink heeft gelekt? Het antwoord op deze vraag kan “ja” zijn. U kunt de schade daarmee ook beperken. Soms is teruggaaf van accijns mogelijk. Wat moet u doen?

De teloorgang van accijnsgoederen

Accijns is een ‘verbruiksbelasting’, wat betekent dat het verbruik belast is. Uit praktische overwegingen wordt de accijns echter al veel eerder geheven dan op het moment van het daadwerkelijke verbruik. De douane heft de accijns op bier bijvoorbeeld al als het bier de brouwerij verlaat en niet als uw klant dat bier opdrinkt. Er zijn echter situaties waarbij accijnsgoederen waarover al accijns betaald is, niet op een manier verbruikt worden als waarvoor ze bedoeld zijn.

Waar kunt u aan denken? Iemand zet de kraan van de biertank open, maar realiseert zich niet dat de tapkraan ook open staat. Een grote hoeveelheid bier loopt gewoon weg. Of u heeft net 30 dozen wijn gekocht die op een rolcontainer staan. En deze rolcontainer valt om waardoor een grote hoeveelheid flessen gebroken is. U heeft dus duidelijk een schadepost. Zowel het zojuist genoemde bier als de wijn zijn niet verbruikt. Situaties zoals in beide voorbeelden wordt ‘het teloorgaan van accijnsgoederen’ genoemd.

Teruggaaf van de accijns

Indien accijnsgoederen teloorgaan, kan de accijns teruggevraagd worden. Alleen moet u dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Melden bij de douane. Allereerst moet u de douane direct na het constateren van het voorval op de hoogte brengen van de gebeurtenis. Dit doet u telefonisch bij het douanekantoor bij u in de buurt. De adressen hiervan vindt u op de internetsite van de douane: http://www.douane.nl

Let op. Wacht niet met het bellen naar de douane, want dat kan een reden zijn om de teruggaaf te weigeren.

Wat te doen met de restanten? Als u de douane op de hoogte brengt van het teloorgaan, vraagt u dan aan de douane wat u met de restanten (zoals de gebroken flessen of de grote plas bier in de kelder) moet doen. Het is belangrijk dat u die aanwijzingen opvolgt. De douane kan immers besluiten om te komen kijken. Als u de douane toch aan de telefoon heeft, vraagt u dan ook meteen waar u het verzoek om teruggaaf naar toe moet sturen. Dat voorkomt een hele zoektocht.

Het verzoek om teruggaaf. Nadat de douane bij u is geweest of nadat de douane heeft laten weten u niet te bezoeken, kunt u het verzoek om teruggaaf indienen. Tip. Voor zo’n verzoek is geen speciaal formulier nodig. U kunt dus gewoon een brief naar de douane sturen.

Wat moet erin staan? In het verzoek om teruggaaf vermeldt u wat er is gebeurd en welke en hoeveel accijnsgoederen teloorgegaan zijn. Zet u in het verzoek ook de berekening van de accijns die u terug wilt krijgen. Deze berekening kunt u maken met behulp van de accijnstarieven die u kunt vinden op de internetsite van de douane. U komt overigens alleen voor teruggaaf in aanmerking als de goederen tot uw bedrijfsvoorraad behoren.

Ook teruggaaf voor frisdranken?

Frisdranken zijn geen accijnsgoederen en dus is er geen accijns over deze producten verschuldigd. Maar over frisdrank is wel een andere speciale belasting verschuldigd: de verbruiksbelasting. De heffing van deze verbruiksbelasting gaat op dezelfde manier als de accijns. Tip. Ook bij het teloorgaan van frisdrank is teruggaaf mogelijk. Daarbij gelden dezelfde regels als bij accijnsgoederen. Het spreekt voor zich dat dit niet handig is bij een enkele gebroken fles, wel bij enkele kratten.

De teruggaveregeling geldt ook bij de teloorgang van frisdranken (verbruiksbelasting). Meld een schade direct telefonisch bij de douane. Vraag dan meteen na wat u moet doen (verzoek indienen of wachten op hun bezoek?).

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01