PERSONEELSBELEID - 13.05.2011

Leren van veelvoorkomende fouten

Als werkgever zoekt u werknemers om voor u te werken, simpel genoeg. Echter, met het aannemen van personeel en het regelen van de arbeidsvoorwaarden bent u er nog niet. Hoe vermijdt u bekende en beruchte personeelsfouten?

Personeelsbeleid op orde. Om kwaliteit te blijven leveren aan uw klanten en om werknemers aan uw bedrijf te binden, moet u uw personeelszaken op orde hebben. U wilt bewaken dat uw werknemers hun waarde blijven houden voor uw be­­drijf en graag bij u blijven werken. Voorkom daar­­om de hiernavolgende, veelvoorkomende fouten.

Veelgemaakte fouten

Korte termijn. Vaak wordt niet aan de lange ter­­mijn gedacht bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Als u bijvoorbeeld een secretaresse zoekt, is het natuurlijk belangrijk welke werkzaamheden zij moet gaan uitvoeren. Kan zij de telefoon aannemen, afspraken maken én de specifieke taken uitvoeren die horen bij uw bedrijfsvoering? Maar dat is niet alles ... kan zij ook optreden als uw visitekaartje en uw zakenrelaties correct te woord staan? En: wat wil en kan zij in de toekomst? We noemen een aantal valkuilen.

  • Slechte, onduidelijke taakomschrijving. Als het niet duidelijk is wat iemand echt moet doen, dan zal de een te veel en de ander te weinig taken hebben. Zo is het niet duidelijk wie wat doet en waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.
  • Personeel zien als productiemachine. Werk­­gevers die hun medewerkers alleen als productiemachines zien en die de werkdruk steeds ver­­der opvoeren, bereiken dat de medewerkers uitsluitend bezig zijn met produceren en uren vullen in plaats van met kwaliteit en resultaat.
  • Niet luisteren. Als een werkgever niet luistertnaar de signalen van zijn medewerkers, neemt de ontevredenheid toe en ontstaat het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Uiteindelijk heeft dat een (negatief) effect op het werk.
  • Verkeerde feedback geven. Eenverkeerde manier van feedback geven demotiveert en maakt dat een medewerker zich als persoon aangesproken voelt. Bijvoorbeeld: “Jij doet ook altijd alles verkeerd.” Wees concreet, geef aan wat u bedoelt, wat u verwacht en geef positieve feedback.
  • Prestaties niet erkennen. Werknemers willen waardering en erkenning. Geef dus ook eens een complimentje.
  • Niet aanwezig en beschikbaar zijn. Het is be­­lang­­rijk om als leidinggevende regelmatig uw ge­­zicht te laten zien. Zo toont u interesse en ziet u direct wat er (niet) goed gaat. Zorg dat u op deze momenten ook écht aanspreekbaar bent.
  • Een maatje zijn. Het is belangrijkgoed met uw personeel om te gaan, maar houdt de zakelijke verhoudingen in de gaten. Anders schept u wellicht verkeerde verwachtingen.
  • Slechte sfeer laten bestaan. Zorg voor een goe­­de werksfeer. Dat werkt altijd door in de kwa­­liteit van het werk en het zorgt dat mensen het naar hun zin hebben. Houd regelmatig werkoverleg om de sfeer te blijven peilen.
  • Onvoldoende opleiden. Bezuinig niet op opleidingen. Dat houdt medewerkers gemotiveerd en zorgt voor groei van uw personeel. En de kennis die mensen opdoen, laat ook de waarde van uw bedrijf toenemen.
  • Niet beoordelen. Voer de functionerings- en beoordelingsgesprekken goed. Wees eerlijk en spreek ook uw waardering uit. Vraag wat me­­de­­werkers van u en het bedrijf denken.
  • Niet communiceren. Geef regelmatig informatie over de gang van zaken. Zo weten medewerkers wat er speelt, voelen zij zich betrokken en serieus genomen en krijgen ze begrip voor het reilen en zeilen in het bedrijf.
Goed personeelsbeleid zorgt voor kwaliteit in uw bedrijf en beperkt het personeelsverloop. Vraag daarom regelmatig om feedback van medewerkers op het werk en het bedrijf zodat u tijdig actie kunt ondernemen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01