Leren van veelvoorkomende fouten
Personeelsbeleid op orde. Om kwaliteit te blijven leveren aan uw klanten en om werknemers aan uw bedrijf te binden, moet u uw personeelszaken op orde hebben. U wilt bewaken dat uw werknemers hun waarde blijven houden voor uw bedrijf en graag bij u blijven werken. Voorkom daarom de hiernavolgende, veelvoorkomende fouten.
Veelgemaakte fouten
Korte termijn. Vaak wordt niet aan de lange termijn gedacht bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Als u bijvoorbeeld een secretaresse zoekt, is het natuurlijk belangrijk welke werkzaamheden zij moet gaan uitvoeren. Kan zij de telefoon aannemen, afspraken maken én de specifieke taken uitvoeren die horen bij uw bedrijfsvoering? Maar dat is niet alles ... kan zij ook optreden als uw visitekaartje en uw zakenrelaties correct te woord staan? En: wat wil en kan zij in de toekomst? We noemen een aantal valkuilen.
- Slechte, onduidelijke taakomschrijving. Als het niet duidelijk is wat iemand echt moet doen, dan zal de een te veel en de ander te weinig taken hebben. Zo is het niet duidelijk wie wat doet en waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.
- Personeel zien als productiemachine. Werkgevers die hun medewerkers alleen als productiemachines zien en die de werkdruk steeds verder opvoeren, bereiken dat de medewerkers uitsluitend bezig zijn met produceren en uren vullen in plaats van met kwaliteit en resultaat.
- Niet luisteren. Als een werkgever niet luistertnaar de signalen van zijn medewerkers, neemt de ontevredenheid toe en ontstaat het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Uiteindelijk heeft dat een (negatief) effect op het werk.
- Verkeerde feedback geven. Eenverkeerde manier van feedback geven demotiveert en maakt dat een medewerker zich als persoon aangesproken voelt. Bijvoorbeeld: “Jij doet ook altijd alles verkeerd.” Wees concreet, geef aan wat u bedoelt, wat u verwacht en geef positieve feedback.
- Prestaties niet erkennen. Werknemers willen waardering en erkenning. Geef dus ook eens een complimentje.
- Niet aanwezig en beschikbaar zijn. Het is belangrijk om als leidinggevende regelmatig uw gezicht te laten zien. Zo toont u interesse en ziet u direct wat er (niet) goed gaat. Zorg dat u op deze momenten ook écht aanspreekbaar bent.
- Een maatje zijn. Het is belangrijkgoed met uw personeel om te gaan, maar houdt de zakelijke verhoudingen in de gaten. Anders schept u wellicht verkeerde verwachtingen.
- Slechte sfeer laten bestaan. Zorg voor een goede werksfeer. Dat werkt altijd door in de kwaliteit van het werk en het zorgt dat mensen het naar hun zin hebben. Houd regelmatig werkoverleg om de sfeer te blijven peilen.
- Onvoldoende opleiden. Bezuinig niet op opleidingen. Dat houdt medewerkers gemotiveerd en zorgt voor groei van uw personeel. En de kennis die mensen opdoen, laat ook de waarde van uw bedrijf toenemen.
- Niet beoordelen. Voer de functionerings- en beoordelingsgesprekken goed. Wees eerlijk en spreek ook uw waardering uit. Vraag wat medewerkers van u en het bedrijf denken.
- Niet communiceren. Geef regelmatig informatie over de gang van zaken. Zo weten medewerkers wat er speelt, voelen zij zich betrokken en serieus genomen en krijgen ze begrip voor het reilen en zeilen in het bedrijf.