INTERNET - 23.03.2012

Ik wil wél zien wat ze allemaal e-mailen

Levert het lezen van e-mails van uw personeel een inbreuk op hun privacy op? Dat hangt onder meer af van de vraag of het privé- of zakelijke e-mails betreft. Wat speelde daarover laatst bij de rechter?

Privécontacten. Een werknemer mag in zekere mate privécontacten onderhouden onder werktijd, ook per e-mail. Veel bedrijven hebben in een intern reglement vastgelegd hoe e-mail en internet gebruikt moet (en mag) worden. Daarin kan bijv. staan: wat de maximale tijd is die werknemers mogen besteden aan privé e-mailen en internetten, dat er een verbod is op het bezoeken van porno­­sites en het sturen van racistische of seksistische e-mails. Tip. Zet in het reglement dat u het e-mailverkeer in bepaalde situaties mag controleren, bijv. ter bescherming tegen computervirussen.

Het CBP heeft een ‘Raamregeling voor het gebruik van e-mail en internet’ én ‘Vuistregels’ ontwikkeld. U kunt deze modellen downloaden van: http://personeel.indicator.nl (PS 17.10.06A en B).

Kijken naar zakelijke e-mails

Persoonlijk of zakelijk. Ook als u geen reglement heeft, kunt u het e-mailverkeer van uw personeel controleren. Daarbij maakt het verschil of het om persoonlijke of om zakelijk e-mails gaat.

Zakelijk en privé lopen door elkaar. Werknemer Tijs had per e-mail aan een aantal klanten en leveranciers laten weten dat zijn vader (de verkoopdirecteur) was ontslagen. Aan een andere klant schreef hij dat het bedrijf een complete chaos was. Toen zijn werkgever hiervan hoorde wilde hij Tijs ontslaan. Tijs vond dat de rechter het ontslag moest afwijzen, omdat de werkgever met het lezen van de e-mails zijn privacy had geschonden.

Privacy. Volgens de kantonrechter geldt het recht op privacy ook voor e-mails die vanaf de werkplek zijn verstuurd. Maar hier speelde nog iets anders: de vader van Tijs was wegens malversaties ontslagen. Bovendien ging het om zakelijke e-mails (hoewel het om zijn vader ging).

Zakelijke e-mails. Voor zakelijke e-mails geldt, eerder dan voor privé-e-mails, dat een werknemer mag verwachten dat zijn werkgever van de inhoud ervan kennis neemt. Daarom kon de werkgever in dit geval redelijkerwijs besluiten de betreffende e-mails te lezen (LJN: BU4848).

Privépost lezen

Privé-e-mails. Het ging hier om zakelijke e-mails. Maar hoe zit het als deze e-mails privé waren geweest? Was de uitkomst dan anders geweest?

Vergeten af te sluiten. Marloes was secretaresse bij een advocatenkantoor. Op een dag vergat ze aan het einde van de dag haar computer af te sluiten. Haar werkgever kon het niet laten de e-mails in haar hotmail-account te lezen.

Verboden e-mails. In de mailbox zaten e-mails van een advocate, een ex-werknemer van het kantoor. In die e-mails werd (onder andere) gesproken over sjoemelen met uren in een zeker dossier. De secretaresse werd daarop op staande voet ontslagen.

De rechter. De kantonrechter vond dat niet terecht. De werkgever had zonder enige aanleiding de privacy van de werkneemster geschonden door haar privé-e-mails te lezen. Daarbij had hij bewust het risico genomen dat hij kennis zou nemen van e-mails die hem mogelijk niet bevielen.

Had hij de privacy van de werkneemster niet geschonden, dan was de huidige situatie nooit ontstaan. Daarom achtte de rechter het ontslag op staande voet niet terecht. Overigens werd het dienstverband vanwege de ontstane vertrouwensbreuk wel ontbonden, maar met een forse vergoeding aan de werkneemster (JAR 2010/93).

Stel een reglement op voor het gebruik van internet en e-mail binnen uw bedrijf; dat schept duidelijkheid. Het bewust lezen van privé-e-mails levert meestal een inbreuk op de privacy op en kan u duur komen te staan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01