BELASTINGEN - 23.03.2012

Nieuwe website, kosten of investering?

Als startend ondernemer kunt u wellicht niet zonder een website. In veel gevallen laat u de website door een externe partij ontwikkelen. Wat moet u nu doen met de uitgaven voor zo’n website? Op uw balans zetten of als kosten aftrekken?

Met de tijd mee. Uw omgeving is enthousiast en eerlijk is eerlijk, ook u bent er best trots op dat u een website heeft. Tegelijkertijd vraagt u zich af wat u nu met de kosten moet die u gemaakt heeft voor die website. Moet u die op de balans (laten) zetten (‘activeren’ genoemd) of niet?

Afschrijven op een website?

Wanneer? Bedrijfsmiddelen (in dit geval uw website) gaan over het algemeen langer mee dan één jaar. De aanschafkosten moet u dan verdelen over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. In elk jaar kunt u dan dus een evenredig deel van de kosten van de winst aftrekken.

Waarop? Om te kunnen afschrijven op een website, moet u het bedrag bepalen dat u jaarlijks mag afschrijven. Daarvoor heeft u de aanschafkosten exclusief btw nodig.

Die bestaan uit de aanschafprijs plus:

  • de aankoopkosten. Aankoopkosten kunnen zijn: administratiekosten, behandelingskosten op de factuur, maar het kunnen ook zijn: bijkomende kosten van testomgeving, eventuele bijkomende noodzakelijke software;
  • de installatiekosten en de kosten van het be­­drijfs­­klaar maken (bijvoorbeeld de kosten van website-implementatie door een ander dan de websitebouwer);

en minus:

  • kortingen, ook als u die achteraf krijgt;
  • de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren).

De handige rekentool ‘Websitekosten’ kunt u gratis downloaden van: http://tipsenadvies.indicator.nl (TA 18.16.02).

Hoeveel? De meest gebruikte methode om de af­­schrijving te berekenen, is de zogenoemde ‘li­­neai­­re methode’. U schrijft dan per jaar een vast per­­centage af van de aanschafkosten van de website. De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = aanschafkosten : vermoedelijke gebruiksduur. Sinds 2007 moet u afschrijven in minimaal 5 jaar (20% per jaar) zonder rekening te houden met een restwaarde. U mag een kortere afschrijvingsperiode inzetten als de website eerder wordt vervangen of niet langer meer wordt gebruikt. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.

De aanschafprijs van uw website bedraagt € 2.000,-, de vermoedelijke gebruiksduur is 5 jaar. Berekening van de afschrijving: € 2.000,-: 5 = € 400,- per jaar. Als u de website maar een deel van het jaar heeft gebruikt, dan mag u alleen over dat deel afschrijven. Stel dat u de website op 1 april 2012 heeft aangeschaft, dan mag u over 2012 afschrijven: 9/12 x € 400,- = € 300,-.

Kosten website aftrekken van de winst

Lager dan € 450,-. Als het bedrag van de aankoop van de website lager is dan € 450, -, mag u het als kosten aftrekken en hoeft u er niet op af te schrijven. Trek ook de kosten van onderhoud en hosting af als zakelijke kosten. Is het bedrag hoger dan € 450,- maar de website is geen eigendom van uw onderneming, bijv. in geval van lease of huur van een website, dan is het eveneens geen investering maar een kostenpost die u meteen kunt aftrekken van de bedrijfswinst.

Laat u een website maken van boven de € 450,-, dan moet u deze investering in 5 jaar afschrijven. Kost de website u minder, trek dan de kosten direct af van uw winst. Bereken met onze rekentool wat de website u kost.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01