LOKALE HEFFINGEN - 17.08.2012

Bepaald geen reclame

Gemeenten zijn dringend op zoek naar geld. Bijvoorbeeld door het (her)in­voeren van nieuwe belastingen. De reclamebelasting is zo’n belasting. Gelukkig niet altijd met groot succes. Hoe kunt u zo’n aanslag nu bestrijden?

Openbare aankondigingen. De reclamebelasting is een in Nederland door gemeenten geheven belasting. De belasting wordt geheven over ‘openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg’. Let op. De reclamebelasting moet niet verward worden met de precariobelasting. Dat is een belasting die wordt geheven over voorwerpen die zich bevinden boven de grond van de gemeente. Een soort van huur dus.

Zichtbaar vanaf de openbare weg. Maar reclamebelasting kan ook worden geheven over reclame op eigen grond (of aan het eigen pand). Voorwaarde is alleen maar dat het zichtbaar is vanaf de openbare weg.

Slordig bij heffen reclamebelasting

Bij de heffing van gemeentelijke belastingen (en dus ook de reclamebelasting) worden tamelijk veel fouten gemaakt. De heffing op onroerende zaken gaat nog wel (daar wordt weer veel geruzied over de WOZ-waarde). Maar bij de kleinere en de ­nieuwere heffingen gaat het vaak fout. Hoe kunt u daar gepast gebruik van maken?

Roosendaal. Zo ging het onlangs fout in Roosendaal, waar een reclamebelasting is ingevoerd. Het tarief bedraagt voor ondernemers in het centrum € 400,- en € 250,- daarbuiten. En dit jaarlijks! Omdat de naam op het raam van de zaak staat! Veel ondernemers vinden dit onterecht en maken zich dus hierover boos.

Maar wat kunt u er echt aan doen?

Op tijd bezwaar maken

Waar u altijd voor moet zorgen, is dat de aanslag niet onherroepelijk komt vast te staan. Dus altijd op tijd bezwaar maken. Dit kunt u zelf doen met ons model bezwaarschrift.

Ons model bezwaarschrift kunt u gratis downloaden van: http://belastingen.indicator.nl (BT 17.12.04).

Na uw bezwaar ligt de bal weer bij de gemeente. En als die zitten te slapen en u krijgt geen antwoord? Schadevergoeding eisen! Ook daar heeft u recht op.

En als er geen bevredigend antwoord op uw bezwaarschrift komt, kunt u beroep instellen bij de rechtbank.

Checklist

Formele aspecten checken loont. Het beste kunt u scoren op formele punten. Denk aan de volgende punten.

  1. Is er wel een belastbaar feit? Zo was in Roosendaal reclame die van binnenuit op de ramen was geplakt belastingvrij, reclame aan de buitenkant kostte € 400,-. En in Arnhem telde de blanco rand om het reclamebord niet mee voor de aanslag!
  2. Is de tenaamstelling van en het adres op de aanslag juist? Moet u zelf de belasting betalen of uw onderneming? Is de belasting voor de huurder of voor de eigenaar van het pand?
  3. Is de aanslag wel op tijd?

Kosten. Procederen wordt steeds duurder. Bedenk dat alle kosten van uw procedure (eigen kosten, raadsman, adviseur, griffierecht) als bedrijfs­kosten aftrekbaar zijn.

Ook dit soort belastingen zelf ­vormen bij u bedrijfskosten en zijn dus aftrekbaar van de winst. Dat scheelt weer een slok op een borrel!

Maak op tijd bezwaar tegen de aanslag reclamebelasting. Het beste kunt u scoren op formele punten, werk hiervoor onze checklist af. Gebruik voor uw bezwaar ons model bezwaarschrift. En vergeet niet alle kosten die u maakt als bedrijfskosten op te voeren!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01