GOED WERKNEMERSCHAP - 20.08.2012

Uit de school klappen op een blog

Else blijkt verhalen te publiceren op een spotblog. Onder de titel: ‘Rond de koffie­kamer’ neemt zij op spottende wijze haar collega’s op de hak. Wat mag u verwachten van kritiek van een ‘goed werknemer’? Wat speelde er laatst?

Kritische werknemer. Else staat bekend om haar vaak terechte maar ook felle kritiek. Regelmatig zet zij op haar internetblog verhalen waarin zij u als werkgever informeert over zaken die beter kunnen. Daarbij heeft zij er geen moeite mee om in deze internetcolumn allerlei verhalen over haar collega’s te vertellen.

Als werkgever heeft u op zich geen moeite met kritiek, als het maar opbouwend is en er niemand gekwetst wordt. Waar ligt hier echter de grens? In hoeverre moet de wijze waarop Else als werk­nemer haar kritiek uit de toets van ‘goed werk­nemerschap’ kunnen doorstaan?

Wat is een ‘goed werknemer’?

Binnen grenzen van redelijkheid. Van een werknemer mag worden verwacht dat hij zich gedraagt als een ‘goed werknemer’. Dat houdt onder meer in dat hij best kritisch mag zijn, maar dat zijn gedragingen moeten passen binnen wat gebruikelijk en redelijk is. Kritiek uiten kan immers ook op een respectvolle manier.

Tip. Spreek kritische werknemers als dat nodig is aan op hun manier van kritiek uiten. De blog van Else haalt deze toets van goed werknemerschap zeker niet.

Die blog gaat over óns!

Dat gaat over mij! Een aantal collega’s klaagt bij u dat zij zichzelf of andere collega’s in de door Else gebruikte bijnamen en verhalen herkennen. De verhalen van Else geven bovendien een verdraaide voorstelling van zaken. En alsof dat nog niet genoeg is, geven uw medewerkers aan geen vertrouwen meer te hebben in een goede samen­werking met Else. Zij voelen zich in hun werk­omgeving niet meer veilig. Wat moet u hiermee?

Wat kunt u als werkgever doen?

Tegenover ‘goed werknemerschap’ staat ‘goed werkgeverschap’. Dit ‘goede werkgeverschap’ vereist dat u voor een prettige, maar vooral veilige werkomgeving zorgt. Als Else de sfeer verziekt, moet u dus optreden. Hoe pakt u dat aan?

  • Ga met Else het gesprek aan en check of de blogspot inderdaad van haar afkomstig is.
  • Is dat het geval? Geef haar dan een schriftelijke waarschuwing en eis dat ze deze binnen een gestelde termijn van het internet verwijdert óf de inhoud ervan afdoende aanpast.
  • Weigert Else dat? Dan zou u overplaatsing kunnen overwegen, bijvoorbeeld naar een andere afdeling. En als de situatie ernstig ge­­noeg is, kunt u zelfs denken aan een ontslag via de rechter of het UWV Werkbedrijf wegens ver­storing van de arbeidsrelatie. Tip. Laat u adviseren welke maatregel het meest passend is.

Wat speelde er bij de rechter?

Terecht ontslagen. De rechter oordeelde onlangs (LJN: BW7454) in een zaak van een bloggende lerares dat de school op goede gronden tot ontslag was overgegaan. Voor de school waren de klachten van de collega’s aanleiding om op te treden en de rechter vond dat terecht. De inhoud van deze blog getuigde volgens de school én de rechter van een gebrek aan loyaliteit aan de medewerkers en de school én schaadde de goede naam van de school. Bovendien creëerde de lerares een onveilige sfeer voor de directie en de docenten.

Kritiek van werknemers mag, maar zij moet binnen de grenzen van goed werknemerschap blijven. Maak de wijze waarop de kritiek wordt geuit bespreek­baar. Gaat een werknemer te ver, ga dan in gesprek met elkaar. U mag van de werknemer verwachten dat hij/zij haar blog aanpast of verwijdert.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01