FISCOTIP - 27.06.2013

Auto in 2013 van de zaak of privé?

Is een auto van de zaak nou voordeliger of niet? Welke ontwikkelingen tellen daarbij mee en welke wijzigingen zijn in 2013 van belang? Kortom: welke wijzigingen hebben dit jaar invloed op uw autokosten?

Wat speelt er? Of een auto van de zaak of een vergoeding van € 0,19 per kilometer voor zakelijke ritten voordeliger is, hangt af van veel factoren, zoals de catalogusprijs, het inkomen en het aantal zakelijke en privékilometers. Deze factoren zijn ook in 2013 van belang. Wel is er een aantal ontwikkelingen die uw keuze beïnvloeden.

Bijtelling privégebruik

Grenzen lagere bijtelling aangescherpt. De standaard bijtelling is 25%. Voor milieuvriendelijke modellen is de bijtelling lager. In 2013 zijn de grenzen inzake CO2-uitstoot aangescherpt.

Afschaffing 0%-bijtelling. Daarnaast wordt de 0%-bijtelling (< 51 gr./km CO2) afgeschaft. Afhankelijk van het tijdstip van aanschaf hebben bestaande auto’s de bijtelling nog tot 2017 of max. 5 jaar. Als deze auto’s in 2014 of 2015 worden gekocht, geldt 5 jaar lang een bijtelling van 7%.

Dezelfde eigenaar en gebruiker. Auto’s met een bijtelling van 20 of 14% die vóór 1 juli 2012 op naam zijn gezet, houden dit percentage tot 1 juli 2017. Daarna wordt het aangepast aan de dan geldende normen. Tip. Als de auto sinds 30 juni 2012 niet zowel een andere eigenaar als een andere gebruiker heeft, blijft de bijtelling ook na 1 juli 2017 in stand! Voor deze auto’s is het dus lucratief als de eigenaar of gebruiker niet wijzigt.

Na 1 juli 2012 op naam gezet. Auto’s die na 1 juli 2012 op naam zijn gezet, houden het bijtellingspercentage 5 jaar. Het bovenstaande betekent dat uw bestaande wagenpark in de meeste gevallen pas vanaf 2017 met een hogere bijtelling te maken krijgt.

Ontwikkelingen € 0,19 per kilometer

Zakelijke ritten. Voor zakelijke ritten met de privéauto kunt u € 0,19/km ten laste van de winst brengen. U mag uw werknemers (en dus ook de directeur-grootaandeelhouder) dit bedrag belastingvrij vergoeden. Woon-werkverkeer wordt nog steeds als zakelijk aangemerkt.

Lagere bpm schone auto. Verder wordt de bpm sinds dit jaar alleen nog maar bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Een schone auto heeft minder bpm, is dus goedkoper in aanschaf en een vergoeding van € 0,19/km zal eerder kostendekkend zijn. De lagere bpm werkt automatisch door in de catalogusprijs, dus minder bijtelling.

Vrijstelling mrb verdwijnt. De vrijstelling mrb vervalt per 2014 voor auto’s met een bijtelling van 14%. Auto’s met een 0%-bijtelling blijven tot 2015 vrijgesteld. Hierdoor zal een vergoeding van € 0,19/km minder snel kostendekkend zijn.

SV-premies over bijtelling

Sinds dit jaar moet u als werkgever SV-premies betalen over de bijtelling. De premies verschillen deels per werkgever en bedragen voor een kleine werkgever ten minste 6,82% tot een maximum premie-inkomen van € 50.853,-. De auto van de zaak wordt dus voor u als werkgever duurder.

Salaris werknemer € 40.000,-
Catalogusprijs auto € 25.000,-
Bijtelling 25% € 6.250,-
Extra SV-premie, stel 8% x € 6.250,- € 500,-

• Rekentools: ‘Auto van de zaak of kilometervergoeding werknemer?’ en ‘Auto DGA, van de BV of in privé?’ (BT 18.11.03A en B)

Nieuwe auto’s komen minder snel in aanmerking voor een lagere bijtelling. Verder moet u voor uzelf als DGA en uw werknemers rekenen op extra kosten vanwege de SV-premies. Met onze rekentools kunt u zelf berekenen of de keuze voor de auto van de zaak aantrekkelijk is.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01