PERSONEELSBELEID - 13.06.2013

Een goede coach is lui

Vaak wordt er gezegd dat managen ‘de dingen goed doen’ is en leidinggeven ‘de goede dingen doen’. Maar wat is dan coachen? En waar komt het gezegde vandaan dat een goede coach lui is?

Blij met een excuus

Smoezentrommel opent zich. Misschien (her)­­kent u het wel: de deadlines zijn niet gehaald of het product werd door de klant afgekeurd en dan gaat de smoezentrommel open. Voor u een mooi moment om te gaan coachen. Een excuus is nl. een signaal waarmee uw medewerker aangeeft dat hij denkt iets niet aan te kunnen of niet te kunnen. Tip. Laat uw medewerker vertellen over de situatie en luister naar de redenen waarom hij iets (nog) niet (helemaal) kan. Tip. Luister, stel vragen, reflecteer en zet de ander ‘aan het werk’, dát is coachen. Heb daarbij vooral geduld en wees lui.

Vragen en luisteren

Nodig om te leren ... Medewerkers gaan pas leren als zij zich bewust worden van het feit dat zij iets niet (helemaal) kunnen. Zij moeten dus de stap zetten van ‘onbewust onbekwaam’ naar ‘bewust onbekwaam’. Het doel van uw coaching is dan uw medewerker éérst bewust te maken van zijn ‘onbekwaamheid’. Daarbij zijn luisteren en vragen stellen de belangrijkste vaardigheden. Tip. Maak met uw vragen op een constructieve wijze hiaten zichtbaar, bijv. in zijn kennis, competenties of ervaring.

Bewust onbekwaam

Bewustwording. Als coach ‘valt’ u onbewezen waarheden van de werknemer ‘aan’, confronteert u hem met verkeerde aannames en keuzes en legt u tegenstellingen in aanpak bloot. Dit allemaal om uw medewerker bewust te maken van waar het fout is gegaan én hem bewust te maken van het feit dat hij (nog) onbekwaam is. Coaches stellen vragen zonder te antwoorden en verstaan als geen ander de kunst van het luisteren. Door zijn eigen antwoorden beleeft uw medewerker dat wat fout ging, opnieuw en wordt hij zich bewust van zijn eigen rol. Hij wordt zich bewust van de dingen die hij (nog) niet helemaal beheerst.

Wees lui

Zwijgen loont. Als verwachtingen over een project of traject niet zijn uitgekomen en u stelt hierover vragen, ziet u uw medewerker zweten en kleiner worden. Dat het niet liep, wist hij zelf ook wel, maar uw vragen brengen voor hem wel ondubbelzinnig de pijnpunten aan de oppervlakte. Het is vele malen makkelijker en sneller om het antwoord ‘voor te zeggen’, maar één ding is zeker: uw medewerker heeft dan niets geleerd. Tip. Vertel hem niet hoe het dan wél moet, maar wees lui en wacht geduldig op het antwoord van uw werknemer.

Alles op zijn tijd. Leer dus lui te zijn, ga achteroverleunen en zet uw medewerker met uw vragen aan het werk. Dat zet hem op het spoor van een plan van aanpak of van effectiever gedrag in een bepaalde situatie. Tip. Uw vragen kunnen al voldoende zijn om te zorgen dat uw werknemer van de situatie leert. En laat dát nu de verantwoordelijkheid zijn van u als luie coach.

Houd de smoezentrommel dicht. Maak gebruik van de smoezen die uw werknemers ge­­ven om hun inzicht te geven in hun eigen handelen. Doe dit door vragen te stellen over de situatie en de antwoorden af te wachten. Ga achterover leunen en laat uw medewerker zélf de antwoorden geven. Zo maakt u hem bewust van de dingen die hij (nog) niet goed kan.

Gebruik de smoezen van uw werknemers door hun inzicht te geven in de dingen die ze (nog) niet goed doen. Houd hun een spiegel voor en maak hun ‘bewust onbekwaam’. Pas dán kunnen ze echt gaan leren.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01