WEBDIENSTEN – ONLINE COMMUNITY’S - 22.01.2014

Vermijd deze Twitter-fouten

Zit u met uw zaak op Twitter? Dat is een goed idee, want via dit kanaal kunt u heel wat (potentiële) klanten bereiken. Tenminste, als u ervoor zorgt dat u geen essentiële fouten maakt.

Twitter is een gigantische community die u kunt benutten om uw onlineaanwezigheid te vergroten, een betere klantenservice te bieden, meer bezoekers naar uw website te lokken of medewerkers te vinden. Belangrijk is wel dat u uw content op de juiste manier deelt. Hieronder gaan we alvast in op enkele veelgemaakte fouten.

U praat vooral over uzelf

Zo moet het niet. Sommige bedrijven en zelfstandigen gebruiken Twitter alleen om info over hun eigen zaak, acties, evenementen, producten en diensten te verspreiden.

Waarom niet? Een onlinecommunity moet het per definitie hebben van interactie.

Zo moet het wel. Daarom doet u er goed aan om uw berichtenstroom op te delen in 1/3 eigen inhoud, 1/3 content van anderen en 1/3 conversaties met uw klanten.

U levert geen toegevoegde waarde

Zo moet het niet. Niet zelden wordt Twitter zakelijk gebruikt als een commercieel kanaal om eigen producten en diensten te promoten.

Waarom niet? Twitter is een ‘pull’- en geen ‘push’-marketingtool. Bovendien worden uw klanten nu al overspoeld met reclame en zitten ze dus zeker niet te wachten op nog méér verkooppraatjes.

Zo moet het wel. Uw tweets moeten voldoende toegevoegde waarde bevatten voor uw doelgroep. Deel dus nuttige tips, inzichten en studies en speel in op de actualiteit. Uiteraard moet er een link zijn met uw bedrijf. Op die manier bouwt uw bedrijf stap voor stap de status op van toonaangevende expert in de branche.

U gebruikt geen afbeeldingen

Zo moet het niet. Tweets zijn vaak ‘grijze’ tekstberichten die niet opgemerkt worden door hun doelgroep.

Waarom niet? Het virtuele landschap wordt steeds kleurrijker door de overvloed aan foto’s en video’s.

Zo moet het wel. Om uw tweets te laten opvallen, voegt u er het best een relevante afbeelding aan toe. Een infographic bereikt doorgaans meer mensen dan een studie in tekstvorm.

U gebruikt te veel hashtags

Zo moet het niet. Hashtags hebben hun nut, maar te veel is te veel.

Waarom niet? Een overvloed aan hashtags maakt uw tweets minder duidelijk en overzichtelijk. Uw klanten raken er mogelijk door verward, omdat uw focus zo te breed is.

Zo moet het wel. Beperk het aantal hashtags tot max. 2 à 3 per bericht. Wilt u er meer gebruiken, maak dan een extra tweet aan. Kies uw hashtags bovendien zorgvuldig uit en zorg ervoor dat ze de belangrijkste gedachten in uw bericht weergeven.

U gebruikt een verkeerd account

Zo moet het niet. Heel wat zelfstandigen hebben naast het Twitter-account van hun bedrijf ook nog een privéaccount. Het gebeurt dan ook weleens dat persoonlijke berichten per ongeluk via uw zakelijke account gedeeld worden.

Waarom niet? Afhankelijk van de inhoud van de tweet kan dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de reputatie en de geloofwaardigheid van uw zaak.

Zo moet het wel. Controleer steeds uw account voordat u uw berichten de wereld instuurt.

Zorg ervoor dat u niet te veel over uzelf twittert, voldoende toegevoegde waarde levert, afbeeldingen gebruikt en het aantal hashtags beperkt. Check ook steeds vanaf welk account u tweets verstuurt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01