Hoeveel milieu-aftrek levert een elektrische auto nog op?
Elektrisch en hybride. Geen bpm, geen mrb, 0% bijtelling en voor ondernemers ook nog eens recht op Milieu-investeringsaftrek (MIA), Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze faciliteiten zijn goeddeels ten onder gegaan aan hun eigen succes. Daarom is de MIA versoberd en toegespitst op de elektrische auto. Hybride auto’s, die naast een elektromotor ook een benzine- of dieselmotor hebben, komen er in 2014 een stuk slechter van af. Wat betekent dit concreet voor u?
Onderscheid in CO2 -uitstoot
Verschil. Elektrische en hybride auto’s komen nog steeds voor de MIA in aanmerking. Wel is er een onderscheid tussen volledig elektrische auto’s en hybride auto’s. De laatste zijn verder onderverdeeld in een categorie met een CO2 -uitstoot van meer dan 0 gr./km tot en met 30 gr./km en een categorie met een CO2 -uitstoot van meer dan 30 gr./km tot en met 50 gr./km.
Categorie 1: 0 gr./km CO2-uitstoot. Voor volledig elektrische auto’s met 0 gr./km CO2 -uitstoot krijgt u nog steeds de hoogste MIA, namelijk 36% van het investeringsbedrag (dat max. € 50.000,- mag zijn). De maximale MIA bedraagt daarom € 18.000,-. Dit bedrag geldt ook als u een duurdere elektrische auto koopt.
Categorie 2: 0 t/m 30 gr./km CO2-uitstoot. Hybride auto’s die tot en met 30 gr./km CO2 uitstoten, komen in aanmerking voor een MIA van 27% (over een investering van maximaal € 35.000,-). Dat betekent dat de MIA voor dit soort auto’s maximaal € 9.450,- kan bedragen. Ook als u een duurdere auto koopt.
Categorie 3: > 30 gr./km t/m 50 gr./km. De MIA voor de minst schone hybride auto is beperkt tot 13,5% over een maximaal investeringsbedrag van € 12.500,-. De MIA bedraagt voor deze auto’s dus maximaal € 1.687,- en ook hier eveneens voor duurdere auto’s van deze soort.
Verschil met 2013
Het verschil ten opzichte van vorig jaar voor investeringen in een elektrische of een hybride auto kan behoorlijk oplopen, zoals onderstaande tabel laat zien. Hierin is aangegeven wat het verschil in MIA is voor een auto van € 40.000,- en van € 60.000,- voor de drie categorieën.
Auto van € 40.000,-
CO2 -uitstoot | MIA 2013 | MIA 2014 | Verschil |
0 gr./km | € 14.400,- | € 14.400,- | € 0,- |
0 < 30 gr./km | € 14.400,- | € 9.450,- | € 4.950,- |
30 < 50 gr./km | € 14.400,- | € 1.687,- | € 12.713,- |
Auto van € 60.000,-
CO2 -uitstoot | MIA 2013 | MIA 2014 | Verschil |
0 gr./km | € 21.600,- | € 18.000,- | € 3.600,- |
0 < 30 gr./km | € 21.600,- | € 9.450,- | € 12.150,- |
30 < 50 gr./km | € 21.600,- | € 1.687,- | € 19.913,- |
Wat te doen?
Onder de € 50.000,-? Volledig elektrische auto’s die niet duurder zijn dan € 50.000,- leveren het maximale fiscale voordeel op. Kies dus bij voorkeur voor een dergelijke auto (BMW i3, Peugeot iOn, Opel Ampera, Renault Fluence, e.d. Zie ook: http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrische-autos/welke-autos-zijn-er/welke-autos-zijn-er ). Deze auto’s worden sowieso al duurder door het vervallen van de KIA en de Vamil én door de bijtelling van 4 in plaats van 0%.