FINANCIEREN - 28.01.2016

Nieuw onderzoek renteswaps door banken

Bij het afdekken van het renterisico van kredieten is veel misgegaan. De AFM eist nu dat de banken hun renteswapdossiers opnieuw onderzoeken en het klantbelang er duidelijker in betrekken. Hoe profiteert u daarvan?

Komt er dan geen einde aan?

Doe maar opnieuw ... Daar lijkt het op nu de AFM de banken dwingt een groot deel van hun onderzoek van de renteswapdossiers opnieuw te doen. Ook contracten die vóór 1 april 2014 zijn beëindigd, vallen daaronder.

Klantbelang nu voorop. Hoewel de AFM eerder van oordeel was dat de kwaliteit van de onderzoeken over het algemeen voldoende is, heeft zij nu geconcludeerd dat de banken daarbij de nadruk te veel op de procedurele en juridische kanten van de zaak legden. Het klantbelang kreeg te weinig aandacht. Ook bleken banken de wettelijke regels onvoldoende te hebben toegepast.

Gevolg. Daarom wil de AFM nu dat de banken extra vragen beantwoorden. Vragen als: Sloot dit product aan bij de wensen en doelstellingen van de klant? Waren de risico’s bekend? En was de klant ervaren genoeg om de risico’s van dit product te begrijpen? De AFM gaat er dit keer scherp op toezien dat de banken het herbeoordelingsproces dit keer beter aanpakken. De AFM gaat ook zichzelf (laten) onderzoeken.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen?

U moet er wel geduld voor hebben. De herbeoordelingen zullen niet overmorgen al gereed zijn. Niet veel ondernemers hebben van hun bank uit eigen beweging een schadeloosstelling ontvangen. Juridisch stonden de banken in hun recht, dachten ze. De ondernemers die hun zaak aan de rechter voorlegden, hadden meer succes. De laatste tijd velden rechters vonnissen die gunstig uitpakten voor ondernemers. Die jurisprudentie is in uw voordeel.

Welke mogelijkheden heeft u? Vraag uw bank - eindelijk - haast te maken met uw herbeoordeling. Dat kunt u altijd doen. Vooral als u niet zelf kunt beoordelen of u een passend product heeft afgesloten. En of u daarover voldoende bent geïnformeerd. U bent dan wel weer afhankelijk van het oordeel van de bank.

Gesprek, en dan? Mocht dat tot een gesprek leiden, maak dan ook zelf een gespreksverslag. Vertrouw niet zomaar op de versie van uw bank. Controleer en corrigeer die versie nauwkeurig! Zou u juridische stappen willen nemen, dan wordt zo’n gespreksverslag een belangrijk document. Laat u in ieder geval bijstaan door een adviseur met verstand van rentederivaten.

Daadwerkelijk schade geleden? Bijvoorbeeld door uw contract voortijdig af te kopen tegen een ongunstige, lage rente. Of door de tussentijdse renteverhoging van de bank? Sluit u aan bij een van de collectieve rechtszaken die worden voorbereid. Twee bekende namen zijn Stichting Renteswapschadeclaim ( http://www.renteswapschadeclaim.nl ) en Swapschade ( http://www.swapschade.nl ). Let op. Bedenk dat u dit binnen 3 jaar nadat u de schade leed, moet doen - schriftelijk.

Kunt of wilt u niet langer wachten?

Weet u zeker dat u niet tot de doelgroep voor deze renteswaps behoort? Of dat u onvolledig of onjuist bent voorgelicht over het product? Of heeft u daadwerkelijk schade geleden? Bijvoorbeeld door de tussentijdse renteverhoging van de bank? Start dan zelf een rechtszaak. Er zijn gespecialiseerde advocatenkantoren die u kunnen adviseren. Vraag ook eens na bij uw rechtsbijstandsverzekeraar.

Bent u gedupeerd door een renteswap? Verzoek uw bank dan om de herbeoordeling van uw dossier snel op te pakken. Overweeg u aan te sluiten bij een collectieve actie. Of start zelf een rechtszaak.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01