SOFTWARE – APPS - 20.04.2016

Hoe krijg ik mijn in-app aankopen terug?

U kunt een app waarvoor u betaalde, altijd opnieuw installeren als u een nieuwe smartphone koopt. Maar hoe zit het met de eventuele in-app aankopen?

Als u een mobiele app gekocht heeft, dan bent u bij het overstappen naar een nieuwe smartphone het geld van die aankoop niet kwijt (tenzij u tegelijkertijd ook van iOS naar Android, of omgekeerd, bent overgestapt). U kunt immers op ieder moment naar de App Store of Google Play gaan om die app weer binnen te halen (als u nog steeds dezelfde Apple ID of hetzelfde Google-account gebruikt).

Maar hoe zit het met de eventuele in-app aankopen, d.w.z. als u betaald heeft voor bv. speelgeld of extra levens om binnen een app te gebruiken?

Soorten in-app aankopen

Een eerste soort in-app aankopen zijn verbruiksgoederen: de dingen die u verbruikt tijdens het gebruik van de app. In een spelletje kan het bv. gaan om extra gezondheidspunten om langer in leven te kunnen blijven. Of bv. in een office-app de mogelijkheid om een welbepaald aantal documenten aan te maken.

De tweede soort zijn niet-verbruiksgoederen: aankopen die u blijvend recht geven op iets, bv. om niet langer reclame te zien in een app, om de professionele mogelijkheden van de app te mogen gebruiken, om toegang te krijgen tot een bepaald niveau of personage in een spelletje, ...

Hoe gaat u te werk in Android?

Op Android worden alle in-app aankopen in principe bijgehouden door Google Play. Niet-verbruiksgoederen worden automatisch (na enkele minuten wachten) hersteld als u een app opnieuw installeert, ook na het resetten van uw toestel of het aankopen van een nieuw toestel. Zorg wel dat u ingelogd bent met hetzelfde Google-account als waarmee u de aankopen gedaan heeft. Een minderheid van de apps hebben ook een aparte knop Restore purchases (herstel aankopen) op het startscherm of in de instellingen.

Bij verbruiksgoederen ligt het anders: als de app dit laat bijhouden door Google Play en u heeft ze nog niet (helemaal) verbruikt, dan krijgt u wat overblijft terug. Het is echter ook mogelijk dat de app dit bij via een eigen accountsysteem bijhoudt: dan moet u daarop inloggen en hopen dat u uw aankoop terugkrijgt. Het kan ook zo zijn dat de app dit lokaal op uw smartphone bijhoudt: dan bent u uw overblijvende verbruiksgoederen kwijt.

Hoe gaat u te werk in iOS?

Bij iOS worden in-app aankopen niet bijgehouden door de App Store, maar moet u erop rekenen dat de app de mogelijkheid tot herstellen aanbiedt. Herinstalleer de app en zoek naar een Restore purchases -knop op het startscherm, in de instellingen of eventueel in de ingebouwde winkel in de app (vooral bij spelletjes het geval). U zal dan met uw Apple ID moeten inloggen op de App Store, zodat de app uw in-app aankopen kan herstellen. Zorg ook hier dat u ingelogd bent met dezelfde Apple ID als waarmee u de aankopen deed. Dit werkt alleen voor niet-verbruiksgoederen.

Voor verbruiksgoederen is het aan de app om die zelf bij te houden, dus het is allesbehalve zeker dat u die nog terugkrijgt.

Als er geen Herstel aankopen -knop te vinden is, dan raadt Apple aan om contact op te nemen met de maker van de app. Ga naar de App Store, zoek de app, druk op de Recensies -tab en druk onderaan op App support . U krijgt dan in uw browser info over hoe u contact kunt opnemen met de maker.

Het is mogelijk in-app aankopen terug te krijgen, maar alleen voor niet-verbruiksgoederen. Verbruiksgoederen bent u meestal kwijt, dus bezin alvorens daar veel geld aan uit te geven.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01