LOONHEFFINGEN - 27.01.2017

Gratis elektriciteit fiscaal onder spanning?

Soms maakt uw werknemer gebruik van stroom waarvoor u de kosten betaalt. Is dat loon? Het kan toch niet zo zijn dat uw werknemer, als hij zijn mobiel op het werk oplaadt, meteen een belast voordeel verkrijgt? Hoe zit dat?

Uw werknemers gebruiken op de werkplek allemaal stroom. In principe zijn de kosten hiervoor natuurlijk geen personeelskosten, maar kosten van de bedrijfsvoering. Maar hoe zit het wanneer de werknemer zijn privémobieltje oplaadt op het werk of zijn eigen e-bike of elektrische auto oplaadt met uw stroom? Let op. De praktijkervaring leert momenteel dat de Belastingdienst hier streng mee omgaat. Volgt u ons standpunt inzake onbelastbaarheid, dan is het niet uitgesloten dat u een discussie met de Belastingdienst hierover krijgt. Waarom is dat? Wat moet u weten?

Elektriciteit auto van de zaak

Stroom van de baas. Alle kosten van de auto van de zaak zijn kosten die, tenzij werkgever en werknemer dit anders hebben afgesproken, bij de werkgever thuishoren. De werknemer betaalt een bijtelling voor privégebruik, tenzij afdoende kan worden bewezen dat de auto niet privé of minder dan 500 km privé wordt gebruikt. In deze bijtelling wordt geacht ook een vergoeding te zitten voor de brandstof (dus ook voor stroom) van de auto.

Stroom van werknemer. In het geval dat de werknemer thuis een laadpaal heeft, werkt het als volgt. De werknemer koopt stroom van het net. Wanneer deze stroom vervolgens via de laadpaal (met meter) terechtkomt in de auto van de zaak van de werknemer, mag de werkgever deze stroomkosten van de werknemer vergoeden zonder dat dit leidt tot extra belastingheffing.

Let op. De omvang van de afgenomen stroom moet wel bewezen kunnen worden aan de hand van een tussenmeter.

Stroom als gebruikelijke voorziening

Op de werkplek. Voor voorzieningen waarvan het gebruikelijk is deze op de werkplek te verstrekken, geldt een nihilwaardering. Naar onze mening valt stroom, om bijvoorbeeld mobiele telefoons te laden, hieronder, evenals laadpunten (op de zaak) voor de elektrische auto of fiets. Let op. De Belastingdienst heeft hierover geen algemeen oordeel bekendgemaakt en kan hier dus anders over denken. Wilt u echt zekerheid? Stem dit punt dan vooraf af met de Belastingdienst.

Stel, uw werknemers mogen aan uw laadpalen op het werk hun privéauto, scooter of e-bike opladen. De waarde van de stroom in een jaar is € 200,-.

Wij zijn van mening dat de nihilwaardering hier van toepassing is, zodat de stroom voor een bedrag van nul in de belastingheffing moet worden meegenomen. Deelt de Belastingdienst onze visie niet en vindt deze dat het ongebruikelijk is om stroom ter beschikking te stellen op de werkplek, dan is deze stroom belast bij de werknemer zelf. Bij uw werknemer moet de stroom dan worden bijgeteld als nettoloon en u moet er loonheffing en eventueel premies werknemersverzekeringen over betalen.

Wilt u dat niet en heeft u, bijvoorbeeld in de arbeidsvoorwaarden, al aangegeven dat het eventuele voordeel van de stroom eindheffingsloon is voor de WKR, dan kunt u gebruikmaken van een eventueel restant van de vrije ruimte of is de waarde van de stroom belast tegen 80% eindheffing als er geen vrije ruimte meer is.

Andere stroom is belast! Zoals stroom voor het huis van de werknemer of de kosten van opladen van de privéauto bij een laadstation onderweg.

Stroom voor de auto van de zaak mag u belastingvrij vergoeden of verstrekken en stroom die gebruikelijk is op de werkplek ook. Het is nog niet helder welke stroom op de werkplek gebruikelijk is. Gaat het voor uw onderneming om grotere bedragen, stem dan af met de Belastingdienst.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01