EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 22.06.2017

Uw website versus de smartphone?

Anno 2017 surfen uw klanten vaker naar uw website vanaf een mobiel toestel dan vanaf een computer. Zijn uw lay-out en inhoud al wel aangepast?

‘Mobile first’

Overal mobiel. Uw klanten hebben nagenoeg allemaal een smartphone op zak. Mobiel internetten gebeurt overigens allang niet meer alleen onderweg, maar ook op het werk of gewoon thuis – bv. tijdens het eten of voor televisie. Toch houden nog te veel ondernemers vast aan het oude beeld van de consument. Ze laten eerst een desktopversie van hun website maken, om die daarna te strippen naar een mobiele variant. Terwijl men vandaag toch moet starten met het ‘mobile first’-principe: bedien eerst de smartphonegebruiker.

Extra mogelijkheden. Een website die aangepast is aan mobiele klanten, opent bovendien extra mogelijkheden. Uw klanten kunnen u bv. gemakkelijk bellen door op het vermelde telefoonnummer op uw site te tappen. Ook de zoom- en veegopties zorgen voor bijkomende mogelijkheden. En via locatiebepaling kunt u uw informatie afstemmen op de plek waar uw virtuele bezoekers zich op dat moment bevinden.

U twijfelt nog?

Doe de test. Bent u ervan overtuigd dat uw klanten toch nog vooral vanaf een computer naar uw website surfen? Met behulp van het gratis Google Analytics ( http://analytics.google.com ) kunt u nagaan hoeveel bezoekers uw site raadplegen via een mobiel apparaat.

Let op!  Blijkt daaruit dat het mobiel verkeer naar uw website relatief beperkt is, dan nog is het aan te raden om een mobielvriendelijk alternatief te bieden. Want ook Google weet dat internetten met de smartphone intussen de norm geworden is en plaatst mobielvriendelijke websites hoger in zijn zoekresultaten. Met andere woorden: u heeft eigenlijk weinig keuze.

Hoe pakt u dit aan?

‘Responsive design’. U zou een mobiele versie van uw website kunnen overwegen, maar zo’n aparte site vergt dubbele update-, onderhouds- en promotie-inspanningen. Een verstandigere keuze is één website met een zgn. responsive design: die past zijn lay-out en de inhoud automatisch aan aan de schermgrootte van het toestel.

Tip.  Een ‘responsive design’ moet sowieso drie versies bieden voor verschillende schermbreedtes: minder dan 600 pixels (voor de meeste smartphones), tussen 600 en 900 pixels (voor grote telefoons, tablets en kleine laptops) en meer dan 900 pixels (voor desktops).

Denk zoals uw klant. Gebruiksgemak moet centraal staan binnen uw mobiele strategie. Zorg dus voor goed leesbare teksten, intuïtieve navigatiemenu’s en menu-items en knoppen die groot genoeg zijn. Laat sowieso voldoende ruimte vrij rondom alle aanklikbare onderdelen. Alles moet bereikbaar zijn binnen enkele taps. Op internet vindt u nog een heleboel extra tips en aandachtspunten. Wij verzamelden vijf nuttige handleidingen op http://www.bridgeurl.com/rwd .

Online hulp

Google Developers ( http://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/ ) vertelt u of uw website mobielvriendelijk is en geeft concrete tips. De browserextensie Responsive Web Design Tester ( http://www.responsivewebdesigntester.com ) toont hoe uw site eruitziet op diverse schermgroottes.

Begin met het ‘mobile first’-principe en maak gebruik van een ‘responsive design’ dat zich aanpast aan minstens drie schermbreedtes. Voorzie ook in voldoende ruimte rond alle aanklikbare onderdelen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01