Impact gevolgen SBR-rapportage onderschat?
Wat is SBR? SBR is een manier van rapporteren (Standard Business Reporting).
Wat kunt u ermee?
Met SBR worden de gegevens in de administratie eenmalig op een standaardmanier vastgelegd. Hierdoor zijn de gegevens herbruikbaar voor verschillende rapportages aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, het CBS en banken. Zo heeft uw adviseur (veelal) minder werk aan het samenstellen van de verplichte rapportages. Dat bespaart u dus ook accountantskosten.
Rapportages?
Als ondernemer moet u verschillende rapportages maken. Voor de zzp’er, eenmanszaak, CV en Vof zijn dit de volgende rapportages.
Belastingdienst | • aangifte inkomstenbelasting (IB) en het aanvragen van uitstel• het verzoek om (een wijziging van) een voorlopige aanslag inkomstenbelasting • de (suppletie-)aangifte btw• de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP)• aangifte loonheffing en eerstedagsmelding• verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto |
CBS | statistiekopgaven |
Banken | kredietrapportages |
Maar dat doet toch mijn adviseur?
Wat merkt u daarvan? Besteedt u belastingaangiftes en financiële rapportages uit aan een intermediair? Dan heeft SBR geen directe impact op uw bedrijfsvoering. U ondervindt echter wel de voordelen van SBR, zoals kostenbesparing op uw adviseur, omdat dergelijke rapportages sneller en gemakkelijker kunnen worden samengesteld.
Doe-het-zelver? Verstuurt u uw belastingaangiftes of andere financiële rapportages zelf? En maakt u daarbij gebruik van een softwarepakket?
Let op. Dan dient u ervoor te zorgen dat uw software geschikt is voor SBR. Dit kunt u navragen bij uw softwareleverancier.
Tip. Op http://www.softwarepakket.nl/sbrsoftwarecheck/ kunt u nazien of een softwareleverancier SBR-functionaliteiten heeft.
Aangiftes met en zonder DigiD?
Doet u uw aangifte inkomstenbelasting via Mijn Belastingdienst met uw DigiD? Dan verandert er niets voor u.
Dit geldt ook voor de aangifte btw, ICP en de suppletieaangifte, die u doet via het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst en waarvoor geen DigiD nodig is.
En wat is UBL en RGS?
UBL staat voor: Universal Business Language. Dit is een internationale standaard voor het elektronisch uitwisselen van documenten.
Zo heeft een factuur in UBL-formaat als voordeel dat bij de ontvangende partij automatisch een boekingsvoorstel voor de factuur wordt gegeven en wordt diens pdf automatisch opgeslagen in het factuurarchief van het softwarepakket.
En wat is RGS? Referentie GrootboekSchema (RGS) is een uniform grootboekrekeningschema, dat gebruikt wordt voor de SBR-rapportages. Hierdoor wordt het rapporteren vanuit de boekhouding vereenvoudigd.