PARKEERBELASTING - 28.01.2019

Rechter matigt parkeerboete

Wie te weinig parkeerbelasting betaalt, riskeert een naheffing plus boete. Gemeentes zijn hierbij gehouden de wet te volgen. Zo niet, dan grijpt de rechter in. Hoe pakte dit onlangs voor een automobilist in Tilburg goed uit?

Melkkoe. Parkeertarieven rijzen al jaren de pan uit. Zo betaalt u in het centrum van Amsterdam vanaf 1 april 2019 maar liefst € 7,50 per uur. Een stijging van het tarief met 50%! Logisch dus dat u niet zomaar een half uurtje te veel wilt betalen. Wie te weinig betaalt, kan bij een controle rekenen op een naheffing plus boete. Ook die kan flink in de papieren lopen, zo ondervond een collega van u onlangs. Hij vocht een en ander echter met succes aan bij de rechter omdat de gemeente zich niet aan de wettelijke voorschriften had gehouden. Wat speelde er en wat kunt u hiermee?

Alleen dagtarief

In de betreffende zaak had een collega van u zijn auto geparkeerd op een locatie waar parkeerbelasting betaald moest worden. Dit had hij echter niet gedaan, dus volgde er bij controle een naheffing plus boete. Volgens de letter van de wet geldt daarbij als regel dat een naheffing wordt opgelegd over een parkeerduur van één uur, tenzij aannemelijk is dat er langer geparkeerd is. Daarnaast mag er een vast bedrag aan kosten worden geheven, dat op dat moment maximaal € 61 bedroeg (in 2019 € 62,70). In het betreffende gebied kon echter alleen een dagticket gekocht worden van € 16,50. Betaald parkeren per uur was niet mogelijk.

Dus naar de rechter. Als gevolg van bovenstaand parkeerbeleid was aan de betreffende automobilist een naheffing plus boete opgelegd van € 16,50 + € 61 = € 77,50. De gedupeerde automobilist vond dit onterecht, aangezien op andere plaatsen in de betreffende gemeente een uur parkeren maximaal € 2,20 kostte. Na afwijzing van zijn bezwaar stapte hij dan ook naar Rechtbank Zeeland-West-Brabant (ECLI:NL:RBZWB:2018:3775) .

Gemeente op vingers getikt

Buitenproportioneel. Bij de rechter stelde de man dat de naheffing plus boete onredelijk hoog uitviel. De rechter ging hier echter niet in mee. Er is formeel namelijk geen sprake van een boete, want er worden slechts kosten in rekening gebracht. De rechter stelde echter wel vast dat de naheffing afweek van de wettelijke voorschriften. Die bepalen namelijk dat daarbij uitgegaan moet worden van een parkeerduur van één uur, tenzij aannemelijk is dat er langer geparkeerd is. Dit was gesteld noch gebleken. Aangezien voor een parkeerduur van één uur alleen een dagkaart van € 16,50 kon worden aangeschaft, was dit bedrag ook nageheven. De rechter vond dit disproportioneel en vernietigde zowel de naheffing als de ermee gepaard gaande kosten. Dan loonde dus!

Wat kunt u hiermee?

Wordt er voor een uur een tarief (zoals in deze zaak van € 16,50) in rekening gebracht, terwijl elders in de stad het uurtarief veel lager is, dan is de naheffing onterecht en kunt u deze aanvechten.

Een model ‘Bezwaar parkeerbelasting’ kunt u vinden op http://tipsenadvies-eenmanszaak.nl/download (TE 09.06.02).

Uit de uitspraak blijkt niet bij welke verhouding dit zo is. In dit geval werd er 7,5 keer de uurprijs berekend. Uit een uitspraak van het Hof ‘s-Hertogenbosch (ECLI:NL:GHSHE:2014:731) blijkt dit echter ook al zo te zijn als er iets meer dan vier keer de uurprijs wordt berekend (dagkaart € 12,50, maximumuurprijs € 3). De rechter stelde ook dat hij het dagtarief niet behoorde om te rekenen naar een tarief per uur, omdat dit buiten zijn bevoegdheden lag.

Als een gemeente een naheffing parkeerbelasting oplegt, kan men in beginsel naheffen over een periode van één uur. Kan parkeren alleen met een dagkaart, check dan of voor de naheffing de prijs van een dagkaart is berekend. Ga in bezwaar als deze wel erg veel afwijkt van de normaal geldende uurprijs.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01