WERKWIJZE BELASTINGDIENST - 15.02.2019

eHerkenning rukt op

Het is niets nieuws, maar het gebruik ervan neemt met rasse schreden toe: eHerkenning. Hoe is het daarmee gesteld anno 2019 en wat moet u weten als het gaat om de aanvraag en het gebruik ervan?

Inloggen. Via eHerkenning (een soort DigiD voor de overheid (Mijn Belastingdienst) en de semioverheid (KvK), maar ook voor zorgverzekeraars bijv.) hebben ondernemers straks nog maar één inlogmiddel nodig om online te communiceren.

Veiligheid

eHerkenning verkleint het risico op identiteitsfraude. Het voldoet namelijk aan de strenge eisen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en privacygevoelige gegevens.

Betrouwbaarheidsniveau. De digitale eHerkenningsmiddelen zijn onderverdeeld in verschillende betrouwbaarheidsniveaus (EH1, EH2, EH2+, EH3 en EH4). Hoe hoger het niveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over zijn online identiteit. Zo zult u bij de aanvraag van een hoger betrouwbaarheidsniveau meer controlestappen moeten doorlopen om uw identiteit en handelingsbevoegdheid vast te stellen. Vraagt u bijv. een eHerkenningsmiddel aan met betrouwbaarheidsniveau 3 of 4? Dan wordt uw originele identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) gecontroleerd.

Inlogniveaus en controleniveaus
1 Gebruikersnaam en wachtwoord
2 Gebruikersnaam en (sterk) wachtwoord
2+ Gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code of een pincode (plus ingebouwde controlebevoegdheden)
3 Gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code of een pincode (plus nog extra ingebouwde controles)
4 PKIoverheid-certificaat (plus ingebouwde controlebevoegdheden)

Welk niveau heeft u nodig?

Om te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft, kijkt u eerst tot welke dienstverlener(s) en dienst(en) u toegang nodig heeft met eHerkenning. De dienstverlener waar u met eHerkenning moet inloggen, bepaalt welk betrouwbaarheidsniveau u benodigt. Heeft u eHerkenning nodig voor meerdere dienstverleners en/of diensten? Tip. Kijk welke betrouwbaarheidsniveaus en machtigingen u nodig heeft en kies het hoogste niveau.

Voorbeelden. U heeft eHerkenning nodig voor:

  • diverse gemeentelijke lokale diensten, zoals inloggen op het Ondernemersloket (EH1);
  • het aanvragen van een omgevingsvergunning (EH2);
  • het Werkgeversportaal van het UWV (EH3);
  • de aanvraag van subsidies, zoals de Energie-investeringsaftrek en de Milieu-investeringsaftrek (EH1);
  • octrooiaanvragen (EH4).

Let op. Heeft u een Vof of maatschap? Dan heeft u binnenkort eHerkenning ook nodig voor het doen van de aangifte btw en loonheffingen.

Hoe aanschaffen?

Waar? Een eHerkenningsmiddel kunt u aanschaffen bij een van de zes door de rijksoverheid erkende leveranciers: Digidentity, Z login, Connectis, QuoVadis, KPN en Reconi (voorheen CreAim). Tip. Alle genoemde leveranciers van eHerkenning voldoen aan de gestelde eisen.

Kosten? De prijs van eHerkenning is afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau en verschilt per leverancier. Zo liggen de jaarlijkse kosten tussen de € 5 en € 72. Daarnaast kunnen er aanvullende kosten voor het gebruik in rekening worden gebracht (zie https://bit.ly/2B4Lu3k ).

eHerkenning is als inlogmethode binnenkort ook nodig bij de aangiften btw en loonheffingen. Zorg dat u bij de aanvraag het juiste betrouwbaarheidsniveau kiest. Raadpleeg https://bit.ly/2B4Lu3k ook om eventuele extra kosten te achterhalen. eHerkenning is ook nodig voor de melding van investeringsaftrekken (EIA/MIA).

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01