PRIVACY - 21.08.2019

Een cliënt of patiënt vraagt inzage in persoonsgegevens

Op grond van de privacywetgeving (AVG) kan een cliënt of patiënt inzage vragen in zijn persoonsgegevens en een kopie van deze gegevens verlangen. Hoe pakt u dat aan en waar moet u op letten?

Heeft de cliënt of patiënt inzagerecht?

Is hij het echt? Voordat u aan het inzageverzoek kunt voldoen, moet u vaststellen of de persoon die inzage vraagt cliënt of patiënt is en inzagerecht heeft. U moet bij controle namelijk aan kunnen tonen dat u de juiste gegevens aan de juiste persoon meegegeven heeft (verantwoordingsplicht).

Kent u of uw medewerker de cliënt of patiënt persoonlijk, noteer dan iets als ‘identiteit vastgesteld/geverifieerd in persoon’. Anders moet de cliënt of patiënt zich identificeren met een ID-bewijs als u de gevraagde documenten overhandigt (noteer o.a. het type en documentnummer), met een veilige kopie van het ID-bewijs of door in te loggen in zijn account, mits er voldaan is aan beveiligingseisen.

Minderjarige. Is de cliënt of patiënt minderjarig? Dan kan het verzoek ook gedaan worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Dat zijn meestal de ouders, maar een ouder die uit de ouderlijke macht is ontzet of nooit gezag heeft gehad, is dat niet. Tip. U kunt bij de rechtbank gratis een gezagsuittreksel opvragen.

Meerderjarig met vertegenwoordiger. Bij een meerderjarige cliënt of patiënt met een gevolmachtigde mentor of curator kan de wettelijk vertegenwoordiger ook een inzageverzoek doen. Let op. Een bewindvoerder heeft alleen recht op inzage in financiële gegevens.

Waar wil de cliënt of patiënt inzage in?

Vraag goed na welke informatie de patiënt of cliënt precies wil inzien. Zo kunt u bepalen welke informatie u precies moet verstrekken en voorkomt u dat u alle correspondentie, alle onderzoeksresultaten, labuitslagen, enz. moet screenen en verstrekken. Tip. Voldoen aan het inzageverzoek kan door kopieën van alle beschikbare informatie ter beschikking te stellen, maar het mag ook een overzicht zijn, tenzij de betrokkene specifiek om kopieën heeft gevraagd.

Download de KNMG-richtlijn ‘Omgaan met medische gegevens’ van http://tipsenadvies-medicus.nl/download (MD 12.09.04).

Welke gegevens verstrekt u?

Deze gegevens wel ... U voldoet aan het inzageverzoek door de gevraagde persoonsgegevens te verstrekken.

... en deze niet? Werkaantekeningen, interne notities, gedachtevormingen en bepaalde meldingen (zoals VIM-meldingen) zijn uitgesloten van het inzagerecht. Verder moet u ook zaken verstrekken als verwerkingsdoeleinden, categorieën, duur en criteria van de verwerking en overige privacyrechten.

Hoe snel moet u reageren?

Binnen 30 dagen. U moet binnen 30 dagen voldoen aan het inzageverzoek, te rekenen vanaf de dag waarop het verzoek is gedaan. Let op. Voor een zeer omvangrijk verzoek kan de termijn verlengd worden met twee maanden. Stel de verzoeker daarvan binnen 30 dagen op de hoogte.

En de kosten? Het inzagerecht is kosteloos, tenzij er extra kopieën gevraagd worden of excessieve verzoeken gedaan worden waarmee er misbruik van het inzagerecht gemaakt wordt. U mag in die gevallen administratieve kosten in rekening brengen.

Vraag waar de cliënt of patiënt exact inzage in wil en waarom. Verstrek meteen ook een kopie van uw privacyverklaring, dat scheelt u het nodige werk.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01