AUTO - 26.08.2019

Voordelig voor cliënt om snel te investeren in elektrische auto

Nog net voor de zomer is het Klimaatakkoord gesloten. Daarin heeft de overheid met tal van partijen afspraken gemaakt over de wijze waarop de uitstoot van CO2  moet worden teruggedrongen. Wat betekent dit voor de zakelijke elektrische auto van uw cliënt?

Stimulering wordt afgebouwd. De verkoop van elektrische auto’s zit in de lift. Het kabinet is dan ook van mening dat de stimulering hiervan wel wat minder kan. Bovendien blijkt uit berekeningen dat deze stimulering erg kostbaar is (afgezet tegen de milieuwinst).

Bijtelling gaat fors stijgen

Stijging. Dus is in het Klimaatakkoord overeengekomen dat de bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto fors gaat stijgen. Uiteindelijk zal hiervoor eenzelfde percentage gaan gelden als voor auto’s met een verbrandingsmotor. In de tabel ziet u de voorgenomen ontwikkeling.

Jaar Grensbedrag Bijtelling tot grensbedrag Bijtelling boven grensbedrag
2019 € 50.000 4% 22%
2020 € 45.000 8% 22%
2021 € 40.000 12% 22%
2022 € 40.000 16% 22%
2025 € 40.000 17% 22%
2026 € 40.000 22% 22%

Periode. Deze verhoging van het bijtellingspercentage zal overigens in de meeste gevallen niet direct effect voor uw cliënt hebben. Het toepasselijke percentage geldt namelijk altijd voor een periode van 60 maanden. Daarbij is het niet van belang of de auto van eigenaar of gebruiker wisselt. Dit betekent dat een elektrische auto die in 2020 wordt gekocht, voor een periode van vijf jaar kan blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 8% tot het grensbedrag.

Mrb en bpm. Voor de heffing van motorrijtuigenbelasting (mrb) en de aanschafbelasting (bpm) is er wel goed nieuws. Deze zullen voor elektrische auto’s tot en met 2024 op nul blijven. Pas daarna worden deze heffingen ook (deels) van toepassing op emissieloze auto’s. Vanaf 2025 betaalt uw cliënt bij de aanschaf van een elektrische auto een eenmalige bpm van € 350. Ook betaalt uw cliënt dus tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting.

Let op. Goed om te weten in het kader van de financiële planning is dat de hiervoor genoemde wijzigingen wat het kabinet betreft niet in beton gegoten zijn. Als blijkt dat de verkoop van elektrische auto’s flink blijft stijgen, zal de stimulering vanuit de overheid sneller worden afgebouwd.

Wat is nu wijsheid in uw advisering?

Hoe anticiperen? Deze plannen roepen wel de vraag op of het mogelijk is hierop te anticiperen. Is het zinvol voor uw cliënt om in 2019 nog een elektrische auto aan te schaffen en daarmee 60 maanden te profiteren van een lage bijtelling? Ja, dat is zeker raadzaam als uw cliënt sowieso van plan is om elektrisch te gaan rijden. Wacht uw cliënt namelijk tot volgend jaar (2020), dan wordt de fiscale bijtelling (inkomensbijteling) voor de elektrische auto van de zaak tot het grensbedrag reeds verdubbeld.

Wat bewaken? Zorg er wel voor dat het kenteken van de nieuwe auto in 2019 daadwerkelijk voor het eerst op naam wordt gezet. Dit moment is namelijk de eerste ingebruikname en bepalend voor de hoogte van het bijtellingspercentage.

Nog genieten van een lage bijtelling. Uw cliënt kan er overigens ook voor kiezen om een jonge occasion aan te schaffen. Zoals opgemerkt is de verkoop van de auto geen reden om de bijtelling te verhogen. Uw cliënt kan dus via de aankoop van een jonge gebruikte auto nog enkele jaren genieten van een lage bijtelling.

Plus Milieu-investeringsaftrek (MIA)!

Nieuwe, volledig elektrische auto’s met een CO2 -uitstoot van 0 gr./km komen in aanmerking voor 27% MIA (Milieu-investeringsaftrek). Elektrische auto’s waarvan bij RVO.nl bekend is dat ze in aanmerking komen voor MIA onder code D 3110 zijn te vinden op de positieve lijst D 3110.

Download de positieve lijst van elektrische voertuigen (auto’s en motoren), code D 3110 van http://tipsenadvies-financiele-planning.nl/download (PL 02.03.08).

€ 40.000. Een elektrische auto komt voor maximaal € 40.000 in aanmerking voor MIA onder code D 3110. Het investeringsbedrag (inclusief eventuele bijkomende kosten en/of laadpaal) wordt, als het te hoog is, automatisch afgetopt op € 40.000 per auto. Aftoppen klinkt wat naar, maar concreet betekent MIA-aftrek voor de financiële planning dat in het jaar van aanschaf de extra aftrek kan oplopen tot € 10.800!

Btw-ondernemer. Als uw cliënt de btw normaal als btw-ondernemer kan verrekenen, moeten de investeringskosten exclusief btw worden gemeld. Voor btw-vrijgestelde ondernemers (bijv. medici) kan de investering inclusief btw worden gemeld.

Wat meetellen? Kosten die meetellen voor de MIA zijn: aanschafprijs van de auto, accessoires ‘af fabriek’, laadpaal, rijklaar maken, verwijderingsbijdrage, legeskosten en auto’s gekocht in het buitenland (onder voorwaarden), kosten voor het zelf ombouwen van een bestaand voertuig naar volledig elektrisch (excl. de aanschaf van het voertuig).

Let op. Kosten die niet in aanmerking komen voor MIA zijn de losse onderdelen, zoals een dakkoffer of fietsendrager. Eventuele korting die uw cliënt heeft bedongen, moet natuurlijk van het investeringsbedrag worden afgetr0kken. Dit geldt ook voor een eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) die uw cliënt heeft gekregen. Bewaak dat u de MIA-aanvraag voor de auto uiterlijk drie maanden na de datum waarop uw cliënt de investering is aangegaan, indient. Bijv. het ondertekenen van een koopcontract of een offerte.

Als uw cliënt een nieuwe elektrische auto wil kopen, dan is het raadzaam dit nog voor het einde van het jaar te doen. Zo kan uw cliënt profiteren van de laagst mogelijke fiscale inkomensbijtelling. Natuurlijk moet uw cliënt dan wel snel contact opnemen met de dealer.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01