PROCEDURE - 17.08.2021

Zelf naar de rechtbank voor kleine onbetaalde facturen

Een klant betaalt uw factuur niet. U ziet echter op tegen de kosten van een advocaat. Kunt u dan niet zelf naar de rechtbank stappen, zonder tussenkomst van een advocaat? Hoe gaat u daarbij te werk?

Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks

Incassoprocedure. Om uw klant tot betaling te kunnen dwingen, heeft u een vonnis nodig van de rechter. U kunt daarvoor een advocaat inschakelen, maar dat is duur. Tip.  Probeer met uw advocaat een zogenaamde ‘no cure, no pay-afspraak’ maken. Dit houdt in dat u bijv. kunt afspreken dat u hem alleen betaalt als het lukt om uw vordering te incasseren of dat u een percentage betaalt van de te incasseren vordering.

Zelf aan de slag … Als uw vordering lager is dan € 25.000, kunt u er ook voor kiezen om zelf naar de rechtbank te stappen om de vordering te incasseren. Tot dit bedrag is de kantonrechter immers bevoegd en mag u zelf procederen. Hoe pakt u dat aan en met welke kosten krijgt u te maken?

Hoe kunt u dit zelf doen?

Van start ... De incassoprocedure start met een dagvaarding. In de dagvaarding zet u waarom u vindt dat uw klant deze vordering moet betalen. Ook vermeldt u welke stappen u al heeft gezet om betaling af te dwingen, denk aan betalingsherinneringen, een aanmaning en een ingebrekestelling. U geeft daarbij aan welke kosten u daarvoor heeft moeten maken. Ten slotte geeft u aan of uw klant al heeft gereageerd op uw vordering.

Compleet indienen. Voeg aan de dagvaarding de bewijzen van uw vordering toe. Denk aan een opdrachtbevestiging, de overeenkomst, facturen, evt. algemene voorwaarden, de door u verrichte incassomaatregelen en de reactie van uw klant.

De deurwaarder. De dagvaarding moet door een deurwaarder aan uw klant worden betekend. Na de betekening ontvangt u de dagvaarding terug van de deurwaarder. Let op.  Stuur deze zo snel mogelijk naar de rechtbank.

Naar de rechtbank

Termijn. In de dagvaarding staat de datum waarop uw klant uiterlijk moet reageren op uw vordering. Uw klant kan op de zitting mondeling of schriftelijk verweer voeren. Hij moet daarin aangeven waarom hij vindt dat hij de vordering niet hoeft te voldoen. Let op.  Uw klant kan op de zittingsdatum uitstel vragen voor het indienen van zijn verweer.

Geen reactie … Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een gedaagde helemaal niet reageert. De rechter zal uw vordering dan beoordelen en doorgaans toewijzen. Het vonnis dat dan wordt gewezen, wordt ook wel verstekvonnis genoemd. Let op.  Bij een verstekvonnis kan uw klant binnen vier weken in verzet gaan en wordt uw vordering alsnog inhoudelijk behandeld.

Het vervolg. Reageert uw klant wel, dan mogen beide partijen nog een keer op elkaar reageren. Dit kan schriftelijk of mondeling.

Vonnis of tussenvonnis. Aan het einde van de procedure zal de rechter uw vordering beoordelen en een vonnis wijzen. Als de rechter meer informatie of bewijs wil ontvangen, wijst hij een tussenvonnis.

Weer de deurwaarder. Als uw vordering wordt toegewezen, kunt u het vonnis laten betekenen door de deurwaarder en moet uw klant betalen.

De kosten. Als u zelf een incassoprocedure voert, krijgt u te maken met:

  • griffierechten, afhankelijk van de hoogte van uw vordering van € 126 tot € 1.013;
  • de kosten van de betekening van de dagvaarding en het vonnis: € 83,38 respectievelijk € 80,24 exclusief btw.

Tip.  Vorder deze kosten van uw klant.

Als uw vordering lager is dan € 25.000, kunt u zelf naar de rechter stappen om uw vordering te incasseren. U krijgt dan wel te maken met griffierechten en deurwaarderskosten.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01