PERSONEEL - 09.02.2023

Laadpaal thuis van werkgever voor werknemer onbelast?

Elektrisch rijden wordt erg populair, dus krijgen ook steeds meer werknemers de beschikking over een elektrische auto. Maar hoe zit het als u als werkgever bij hen thuis een laadpaal installeert? Is dat onbelast en zo ja, wanneer? En voor de dga?

Elektrische auto’s zien we steeds meer op de weg. Deze moeten natuurlijk ook opgeladen worden en dus is het makkelijk als de berijder over een eigen laadpaal beschikt. Maar mag u deze als werkgever ook onbelast vergoeden?

Auto van de zaak werknemer

Als de werknemer de beschikking heeft over een auto van de zaak, mag u bij de werknemer thuis onbelast een laadpaal laten installeren. Tip 1.  Het is daarbij niet van belang of de werknemer een bijtelling moet betalen voor het privégebruik. Hoeft dit niet omdat er per jaar niet meer dan 500 kilometers privé worden afgelegd, dan kunt u de laadpaal dus toch onbelast vergoeden. Tip 2.  De laadpaal leidt ook niet tot een hogere bijtelling. Een en ander geldt ook voor de dga met een auto van de zaak.

Privéauto. Als de werknemer privé over een elektrische auto beschikt, mag u de laadpaal niet onbelast vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. De waarde ervan wordt dan dus belast als loon in natura. Tip.  Vergoedt u voor gereden zakelijke kilometers minder dan het maximum van € 0,21 per kilometer, dan kunt u deze vergoeding natuurlijk wel verhogen en zodoende op die manier de laadpaal geheel of deels onbelast vergoeden.

Kosten elektra. U kunt de kosten van elektra ten behoeve van een elektrische auto van de zaak onbelast vergoeden. U moet dan wel met uw werknemer hebben afgesproken dat hij het daadwerkelijke gebruik tegen de integrale kostprijs aan u doorberekent. Tip.  Ook de kosten vanwege het aanpassen van de meterkast om dit gebruik vast te kunnen stellen, mag u onbelast vergoeden. Bij gebruik van zonnepanelen kunt u een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Bij de privéauto is een onbelaste vergoeding van dergelijke kosten niet mogelijk, tenzij u weer binnen de maximale vergoeding van € 0,21 per kilometer blijft.

Geen vaste vergoeding. U mag een werknemer geen onbelaste vaste vergoeding geven voor elektra op basis van een gemiddelde elektriciteitsprijs. Dit is alleen mogelijk als u aannemelijk kunt maken dat deze vergoeding gelijk is aan de integrale kostprijs die de werknemer betaalt aan zijn energiemaatschappij.

Laadpaal bij einde dienstverband. Heeft u met de werknemer afgesproken dat de laadpaal bij einde dienstverband of wanneer hij geen elektrische auto meer rijdt wordt ingeleverd, dan vindt belastingheffing plaats als u deze toch niet terugvordert. De restwaarde van de laadpaal wordt dan belast als loon in natura.

Auto ondernemer

De kosten van een laadpaal bij de ondernemer thuis zijn aftrekbaar van de winst, voor zover het een auto van de zaak betreft. Dit leidt ook nu niet tot een hogere bijtelling. Ook kosten van elektra en aanpassingen van de meterkast zijn aftrekbaar van de winst. Een en ander geldt niet als het een privéauto betreft die niet tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend.

Btw. Zorg bij de installatie van een laadpaal ten behoeve van een auto van de zaak dat u de factuur op naam van uw bedrijf laat zetten, anders kunt u de btw niet in aftrek brengen.

Voor meer informatie over de bijtelling van de emissieloze auto, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 2.

Het vergoeden van een laadpaal en elektra voor een elektrische auto is alleen onbelast mogelijk als het een auto van de zaak betreft. Ook de kosten vanwege het aanpassen van de meterkast om dit gebruik vast te kunnen stellen, mag u onbelast vergoeden. Dit geldt ook voor de elektrische auto van de zaak van de dga.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01