ZAKELIJK - VARIA - 20.11.2023

De juiste naam voor uw business

U heeft een concept voor een nieuw bedrijf of een nieuw product, maar u weet nog niet welke naam u moet geven aan uw geesteskind. De hiernavolgende websites helpen u een handje.

Hoe begint u eraan?

Een sterke merk- of bedrijfsnaam moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze is bij voorkeur uniek, krachtig, ondubbelzinnig en relevant. Een originele verwijzing naar uw product, dienst of activiteit is een extra troef. Houd bij uw naamkeuze ook rekening met uw doelgroep (leeftijd, taal, etc.), vergeet niet om de copyrightregels te respecteren en blijf uit het vaarwater van uw concurrenten. Tip.  Zorg er ook voor dat de naam de tand des tijds zal doorstaan - ook na een eventuele uitbreiding van uw activiteiten in de toekomst. Ter illustratie: had Jeff Bezos destijds gekozen voor bijv. ‘OnlineBooks’ in plaats van ‘Amazon’, dan had hij vandaag een probleem.

Meer tips voor de sterke ‘business names’ (inclusief voorbeelden) vindt u onder andere bij Wordstream ( https://bit.ly/40oAd8J ), Harvard Business Review ( https://bit.ly/3QbKwrI ) en Forbes ( https://bit.ly/3Qu6ckk ).

Hulp van AI

U kunt een beroep doen op een van de vele (meestal op AI gebaseerde) online ‘business name generators’, zoals die van Namelix ( https://namelix.com ), Shopify ( https://www.shopify.com/tools/business-name-generator ), Looka ( https://looka.com/business-name-generator ) en BrandCrowd ( https://www.brandcrowd.com/business-name-generator ). Deze tools beloven u allemaal sterke merk- of bedrijfsnamen te genereren op basis van enkele trefwoorden. Ze werken in het Engels, maar ze vormen ook een goede inspiratiebron voor namen in andere talen. Tip.  De Namelix-generator vinden wij de beste, omdat deze de meeste opties biedt om aan te geven wat u precies wilt: u kunt de gewenste ‘name style’ (alternatieve spelling, twee woorden, samengestelde woorden, niet-Engelse woorden, etc.) en graad van ‘randomness’ bepalen, alsook een korte beschrijving van uw activiteiten of uw product geven. De BrandCrowd-generator is eveneens het proberen waard, want deze laat u kiezen uit meerdere stijlen ( modern , professional , creative of funny ) en combineert de gegenereerde namen in één moeite met verschillende originele logo’s.

Bijhorende URL

Bij uw bedrijfs- of merknaam hoort natuurlijk ook een website met overeenstemmende URL. De kans bestaat echter dat uw beoogde domeinnaam (bijv. uwbedrijf.com ) al ingepikt is door een bedrijf dat deze voor veel geld aan u wil verkopen. Dat is in principe niet verboden, want de registratie ervan gebeurt via het ‘first come, first serve’-principe. Tip.  Overweeg dus om andersom te werken: check eerst welke domeinnaam nog vrij is en kies op basis hiervan een naam voor uw zaak of product.

Heeft u echter al een bedrijfs- of merknaam gekozen en blijkt nu dat de overeenkomstige domeinnaam reeds werd ingenomen? Geen nood: Panabee ( https://www.panabee.com ) kan soelaas brengen. Wanneer u daar minstens twee trefwoorden intikt die betrekking hebben op uw activiteiten of product, toont deze website u de nog beschikbare mogelijkheden waaraan u misschien nog niet had gedacht. Dat werkt weliswaar het beste voor Engelse woorden. Ook DomainWheel ( https://domainwheel.com ) gaat voor u op zoek naar originele combinaties voor domeinnamen met allerlei extensies.

Gebruik de ‘business name generator’ van Namelix om een sterke merk- of bedrijfsnaam te laten genereren op basis van enkele trefwoorden. Deze op AI gebaseerde tool werkt in het Engels, maar vormt ook een goede inspiratiebron voor een naam in een andere taal.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01