KOSTENBESPARING - 20.11.2023

Een goed idee beschermen: wat is zinvol en wat niet?

U heeft of binnen uw onderneming is een geweldig goed idee gelanceerd. Een idee voor een nieuw product, een nieuwe techniek, een nieuwe tactiek, enz. Kunt u een idee beschermen? Zo ja, wat is zinvol en wat niet?

Niet zinvol: copyright en trademark

Copyright. Het copyrightteken (©) was bedoeld om het auteursrecht veilig te stellen, maar heeft in Nederland (en in Europa) verder geen enkele juridische waarde. U heeft reeds als auteur automatisch het auteursrecht op door u geschreven teksten, op uw ontwerpen, enz. Sommigen vinden dat er een extra waarschuwingseffect vanuit gaat, in de zin van “let op: u mag dit niet zomaar gebruiken”, maar puur juridisch heeft het dus geen waarde.

Trademark. Hetzelfde geldt voor het trademarkteken (TM). Het is bedoeld voor niet-geregistreerde merken en biedt in de Verenigde Staten bescherming, maar in de Europese Unie helemaal niet.

Medewerkers idee laten overdragen ?

Een medewerker heeft een geweldig idee bedacht. Voor de zekerheid laat u de medewerker dit idee aan u overdragen, zodat de medewerker er niet mee aan de haal kan gaan. Dit is juridisch gezien meestal niet nodig. Als een ‘uitvinding’ in dienst van de werkgever wordt gedaan en als er octrooi wordt verleend, komt dit octrooi in beginsel aan de werkgever toe. Dat geldt ook voor auteursrecht. Let op.  Als de uitvinding is gedaan door een werknemer met een functie waarin het doen van uitvindingen niet kan worden verwacht, dan kan de werknemer het octrooi claimen. Tip.  Discussies over de vraag aan wie het octrooi of auteursrecht toekomt, kunt u voorkomen door in het arbeidscontract een intellectueel eigendomsbeding op te nemen, dat bepaalt dat intellectuele eigendomsrechten altijd aan de werkgever toekomen.

Wat is wel zinvol om te doen?

Een idee is niet te beschermen en het auteursrecht is sowieso altijd van toepassing. Dus wat is wel zinvol om te doen?

Merkregistratie. Een productnaam of bedrijfsnaam kunt u beschermen door het als merk te laten registeren. Let op.  De merknaam moet dan wel onderscheidend genoeg zijn en niet al bestaan. Tip 1.  Dat kunt u checken in het merkenregister ( https://bit.ly/3Pg7MnW ). Registeren voor de Benelux doet u bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP - https://bit.ly/48mV2ow ). Registratie voor de hele Europese Unie doet u bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO - https://bit.ly/48jpSyg ). Tip 2.  De kosten hiervoor kunt u van tevoren berekenen met de kostencalculator ( https://bit.ly/3rn650b ).

Geheimhoudingsverklaring

U kunt werknemers een geheimhoudingsverklaring, een non disclosure agreement, laten tekenen om te voorkomen dat het idee (te snel) bekend wordt. Hetzelfde geldt voor investeerders en/of andere externe partijen. Tip 1.  Omschrijf daarin het idee zo uitgebreid als mogelijk om te voorkomen dat men door een kleine aanpassing onder de geheimhouding wil uitkomen. Tip 2.  Neem een stevig boetebeding op, omdat de daadwerkelijke schade moeilijk aan te tonen zal zijn. Tip 3.  Leg vast dat de geheimhouding ook van toepassing is op de werknemers van het externe bedrijf en dat alleen personeel dat de geheimhoudingsverklaring ondertekend heeft met het idee in aanraking mag komen.

Merknamen kunt u ter bescherming laten registeren en op uitvindingen kunt u een octrooi laten vestigen. Ideeën zijn echter niet te beschermen. Laat bijv. wel werknemers en/of externe partijen een geheimhoudingsverklaring (non disclosure agreement) tekenen. Omschrijf dan daarbij het geheim zo uitgebreid mogelijk.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01