FLEXIBEL BELONEN - 13.11.2023

Hoe maakt u een bonusregeling 2024 voor uw werknemers?

Met een prestatiebonus kunt u uw werknemers extra belonen. Maar ga niet over een nacht ijs. Neem voldoende tijd om een bonusplan voor 2024 op te stellen en voorkom gedoe met werknemers en/of de fiscus. Hoe pakt u dat aan?

Opzetten bonusregeling

Het opzetten van een bonusregeling als werkgever is een belangrijk proces dat zorgvuldige planning en overweging vereist. Een aantal tips ...

Stel duidelijke doelen. Bepaal de specifieke doelstellingen die u wilt bereiken met de bonusregeling. Deze doelen kunnen variëren van het verbeteren van de prestaties van werknemers tot het stimuleren van bepaalde gedragingen of resultaten.

Betrek werknemers erbij. Overweeg de input van werknemers bij het opzetten van de regeling. Dit kan helpen bij het creëren van draagvlak en het identificeren van wat hen motiveert.

Maak de regeling transparant. Zorg ervoor dat werknemers begrijpen hoe de bonusregeling werkt, inclusief de criteria voor het verdienen van bonussen en de timing van uitbetalingen.

Wees eerlijk en consistent. Pas de regeling eerlijk toe en zorg ervoor dat u consistent bent in de beoordeling en toekenning van bonussen om willekeur te voorkomen.

Meetbare criteria. Definieer meetbare prestatiecriteria waaraan werknemers moeten voldoen om in aanmerking te komen voor bonussen.

En dit doet u beter niet. Houd de regeling eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen. Te veel complexiteit kan verwarring veroorzaken. Zorg er ook voor dat de verwachtingen realistisch zijn en dat werknemers niet onder druk worden gezet om onrealistische doelen te bereiken. Daarbij moeten de doelstellingen voor elke individuele werknemer evengoed haalbaar zijn. Houd de bonusregeling niet geheim, maar communiceer er openlijk over. Tip.  Overweeg om de voortgang dagelijks of wekelijks zichtbaar te maken. Dat kan bijv. met een grafiek op het intranet of gewoon als een printje dat voor iedereen zichtbaar ergens hangt.

Houdt u zich aan de wet?

Een bonusregeling mag niet discrimineren, maar u mag best een bonusregeling voor alleen de verkoopafdeling in het leven roepen. De bonusregeling moet voor alle deelnemende werknemers even realistisch haalbaar zijn. De regeling moet duidelijk en helder zijn. Leg de regeling eventueel vast in het personeelsreglement. Let   op.  Er is snel kans op een verworven recht. Wilt u een eenmalige bonusregeling opzetten, vermeld dan duidelijk schriftelijk dat het een eenmalige bonus betreft en waarom. Tip   1.  Ken niet elk jaar dezelfde bonus toe en maak de bonus functioneringsafhankelijk. Zo kunt u bij slecht functioneren de hand op de knip houden. Tip   2.  Vermeld in de regeling desgewenst ook dat de regeling er uitsluitend is voor werknemers die in loondienst zijn. Het geldt dan niet voor werknemers die gedurende de looptijd van de regeling ontslag nemen.

Regel ook de fiscale kant goed

Een bonus is loon en daar moet dus belasting over betaald worden. Informeer uw salarisadministrateur tijdig, zodat de juiste loonheffing kan worden toegepast en de werknemer niet achteraf met een naheffing wordt geconfronteerd. Dat geldt trouwens ook voor de vaak toegepaste 13e maand. Tip.  U kunt overwegen om een bonus onder te brengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (die voor 2023 tijdelijk tot 3% van de loonsom is verhoogd).

Ken niet elk jaar dezelfde bonus toe en maak de bonus functioneringsafhankelijk. Zo kunt u bij slecht functioneren de hand op de knip houden. Vermeld in de bonusregeling desgewenst ook dat de regeling er uitsluitend is voor werknemers die in loondienst zijn. Discrimineren mag niet, onderscheid maken in afdelingen mag wel.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01