OP DE WERKPLEK - 13.11.2023

Verklein de risico’s met een gedragscode sociale media voor uw werknemers

Om de risico’s van het gebruik van sociale media te beheersen en een gezonde online werkomgeving te bevorderen, is het implementeren van een gedragscode voor sociale media essentieel. Hoe pakt u dat aan?

Risicobeheersing gebruik sociale media

Sociale media zijn onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Veel mensen brengen een aanzienlijke tijd door op platforms als Facebook, TikTok, LinkedIn en Instagram. Hoewel sociale media een mooi instrument kunnen zijn voor zowel persoonlijke als professionele doeleinden, brengt het ook aanzienlijke risico’s met zich mee voor werkgevers. Waarmee moet u rekening houden?

De reputatie van uw bedrijf. Een van de belangrijkste redenen waarom werkgevers een gedragscode voor sociale media moeten hebben, is om de reputatie van het bedrijf te beschermen. Werknemers zijn vaak de publieke gezichten van een organisatie, vooral op platforms zoals LinkedIn. Als werknemers zich op een ongepaste manier uitlaten of controversiële inhoud delen, kan dit schadelijk zijn voor het imago van het bedrijf. Tip.  Een gedragscode kan richtlijnen bevatten die werknemers helpen begrijpen wat aanvaardbaar gedrag is op sociale media om de reputatie van het bedrijf te beschermen.

Risico op juridische problemen

Het onjuiste gebruik van sociale media kan leiden tot juridische problemen. Werknemers kunnen onbedoeld vertrouwelijke bedrijfsinformatie delen, lasterlijke opmerkingen maken over collega’s of klanten of inbreuk maken op auteursrechten en intellectuele eigendomsrechten van anderen. Tip.  Neem in een gedragscode ook richtlijnen op over wat werknemers wel en niet kunnen delen op sociale media.

Ongewenst gedrag. Sociale media kunnen gemakkelijk een platform worden voor cyberpesten, intimidatie en discriminatie. Werknemers kunnen zich slachtoffer voelen van online aanvallen en dit kan de werkomgeving negatief beïnvloeden. Tip.  Een gedragscode kan regels bevatten die werknemers aanmoedigen om respectvol en ethisch gedrag te vertonen op sociale media en om zich bewust te zijn van de impact van hun woorden en daden op anderen.

Beschermen vertrouwelijke informatie. Werknemers hebben toegang tot gevoelige informatie over hun werkgever, klanten en collega’s. Als deze informatie onbedoeld wordt gedeeld op sociale media, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsveiligheid en vertrouwelijkheid. Tip.  Dat informatie vertrouwelijk is, wordt vaak onderschat. Wijs werknemers hierop en vraag ze een melding te maken als ze iets op sociale media tegenkomen wat tegen de gedragscode in gaat.

Beheer van tijd en productiviteit. Overmatig gebruik van sociale media op de werkplek vermindert de productiviteit en de efficiëntie. Stel in uw gedragscode (en personeelsbeleid) duidelijke verwachtingen over het gebruik van sociale media tijdens werktijd.

Dus maak een gedragscode

Een gedragscode voor sociale media is cruciaal voor werkgevers om hun bedrijf te beschermen. Door duidelijke richtlijnen en verwachtingen vast te leggen, kunt u een gezonde online cultuur bevorderen. Een gedragscode is niet alleen een preventieve maatregel, maar ook een essentiële stap om een positieve en professionele online aanwezigheid voor het bedrijf te waarborgen.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 29, nr. 10 vindt u een model Gedragscode sociale media.

Stel een gedragscode sociale media op voor uw werknemers. Het is zowel een preventieve maatregel om risico’s te verkleinen, alsook een stap naar een professionele online aanwezigheid voor uw onderneming.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01