ONTSLAG - 31.01.2006

Ontslag na het slaan van een klant?

Een doortastende caissière gaf een vervelende jongen een draai om de oren. In plaats van te worden gesteund door haar werkgever, werd ze ontslagen. Wat was het oordeel van de rechter?

In de media is veel te doen geweest over (supermarkt)personeel dat buiten zijn boekje gaat bij het ‘corrigeren’ van klanten die dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Dat levert al snel ‘slechte publiciteit’ op. Vandaar dat werkgevers hun werknemers erop afrekenen als zij te ver gaan. Zo ook in het volgende geval.

Draai om de oren?

In een supermarkt waren een paar jongens al geruime tijd aan het klieren en andere klanten aan het lastig vallen. De caissière vond het na enige tijd welletjes en trok de stoute schoenen aan. Ze vatte de jongens in de kraag en zette de jongens zonder pardon buiten de deur. Buiten de winkel hief één van de jongens zijn hand naar de caissière op om haar te slaan. De caissière bedacht zich geen moment en gaf de jongen direct een draai om de oren.

Ontslag op staande voet? Dit incident gaf de nodige opschudding en de werkgever zag de koppen in de media al voor zich. Daarnaast had hij zijn personeel instructies gegeven over hoe te handelen in dit soort situaties. De klant slaan stond natuurlijk niet in de instructie en de werkgever besloot de werkneemster op staande voet te ontslaan. De werkneemster spande daarop een kort geding aan tegen de werkgever om het ontslag ongedaan te maken.

Zo denkt de rechter erover …

De rechter was het niet eens met de werkgever. Hij vond de werkneemster juist een stoere huismoeder die een rotjongen had aangepakt die haar zoon had kunnen zijn. Een vergelijking met eerdere geruchtmakende zaken ging volledig mank, aldus de rechter.

Toch geen ontslag. Hoewel het niet verstandig is dat een werknemer een draai om de oren uitdeelt aan klanten, was dat hier volgens de rechter niet voldoende reden om de werknemer op staande voet te ontslaan. De werkgever mag zich in dit soort gevallen ook niet verschuilen achter zijn instructies en alle verantwoordelijkheid bij de werknemer leggen.

Hoe pakt u zo’n situatie aan?

Stel dat zoiets u als werkgever overkomt. Hoe moet u dan handelen? In het geval hierboven vond de rechter de oorvijg niet verstandig, maar gezien de situatie niet zodanig vergaand dat het een reden voor ontslag op staande voet opleverde. De werkgever had hier moeten volstaan met een ernstig gesprek met de werkneemster over het feit dat klanten op deze manier niet mogen worden bejegend. Let op. Het is dus geen vaste regel dat het slaan van een klant altijd reden is voor ontslag op staande voet. Het blijft dus zaak om steeds afhankelijk van de omstandigheden te beoordelen of de werknemer buiten zijn boekje is gegaan.

Tip. Het is wel verstandig dit soort situaties altijd eerst voor te leggen aan een jurist, voordat u vergaande maatregelen zoals ‘ontslag’ neemt.

Voorkomen is beter … Het is natuurlijk verstandiger om dit soort situaties zo veel mogelijk te voorkomen. U kunt dit onder andere doen door het geven van instructies maar zoals blijkt, is dit niet altijd genoeg. Een training voor uw personeel ‘hoe om te gaan met dit soort situaties’ kan hierop een goede aanvulling zijn.

Het slaan van een klant is natuurlijk ongehoord. Maar de rechter kijkt toch naar de omstandigheden van het geval. Een werknemer die tegen pestkoppen optreedt, verdient in beginsel uw steun. Goede instructies en trainingen kunnen veel heisa voorkomen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01