RECHT VAN DE WERKPLEK - 13.03.2007

Daar zit een luchtje aan …

U stoort zich al een tijdje aan een van uw medewerkers. Aan deze medewerker zit letterlijk een luchtje, om maar niet te zeggen dat hij stinkt. Nu beginnen ook collega’s te klagen en ook klanten geven wel eens een hint. Wat doet u?

U heeft een vacature voor een winkelbediende. Op deze functie neemt u iemand aan die in eerste instantie keurig verzorgd en goed zijn functie uitvoert. Maar na enige tijd verzorgt hij zich persoonlijk niet meer goed. U kijkt dit even aan en merkt dat hier geen sprake is van een incident. De nagels zijn te lang en niet goed verzorgd, de medewerker ruikt naar zweet, er zitten vlekken op de kleren bij aanvang van de werkdag, etc. U vindt dit niet langer acceptabel, zeker niet voor een winkelbediende.

Uiterlijke verzorging belangrijk

Welke functie? Als persoonlijke verzorging heel belangrijk is in de functie, neem dat dan op in de functieomschrijving, in wervingsteksten en in voorschriften. Ook kunt u persoonlijke verzorging bespreken in het functioneringsgesprek. Blijf daarbij wel redelijk. Bedenk wat u in een functie van iemand kunt verwachten in het kader van verzorging. Zo kan het zijn dat een orderpikker in een groot magazijn wel met gelakte nagels mag werken en de winkelbediende niet.

En als u niet tevreden bent? Het is belangrijk dat u de medewerker apart neemt en eerlijk bespreekbaar maakt wat u dwarszit. Luister ook naar zijn kant van het verhaal. Leg de medewerker uit dat het gesprek niet gaat over zijn functioneren, maar dat het gesprek gaat over de verwachtingen die u heeft ten aanzien van zijn persoonlijke verzorging.

• Beschrijf als werkgever de gewenste situatie; en

• het verschil met de huidige situatie.

• Vraag de medewerker hierop te reageren.

• Vraag de medewerker wat een mogelijke oplossing hiervoor is.

• Bied zo nodig hulp aan.

Verrassing? In het slechtste geval valt het gesprek de medewerker koud op het dak. Geef hem dan even de tijd en maak een vervolgafspraak. Laat uw medewerker nadenken over de situatie en welke oplossingen en hindernissen hij ziet en hoe u hem kunt helpen.

Tip. Laat in extreme gevallen uw medewerker oproepen bij de bedrijfsarts. Zo sluit u medische redenen uit. Uw bedrijfsarts kan dan beoordelen of er oorzaken zijn waardoor uw medewerker bijv. overmatig transpireert. U kunt pas verder als medische oorzaken zijn uitgesloten.

Persoonlijke levenssfeer

In verschillende wetten is de persoonlijke levenssfeer (kleding en uiterlijke verschijning) vastgelegd. Uw medewerker heeft het recht zich te kleden en te verzorgen zoals hij dit zelf wenst. Zo mocht een juwelier een medewerker die weigerde zijn tongpiercing uit te doen, niet op staande voet ontslaan.

Dat betekent niet dat uw werknemer zomaar kan doen wat hij wil. Hij moet wel degelijk rekening houden met uw belangen. Met andere woorden, hij moet zich gedragen als een goed werknemer.

Ontslaan?

Als uw medewerker zich niet beter gaat verzorgen kunt u de medewerker om die reden een andere functie aanbieden. Als dat niet mogelijk is of als de medewerker dit weigert, kunt u een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI. Deze aanvraag kunt u baseren op verwijtbaar handelen. Tip. Leg alle stappen schriftelijk vast. Zo bouwt u een dossier op. Leg dan ieder gesprek vast en leg dan ook vast wanneer het gesprek plaatsvond en wat besproken is.

Is persoonlijke verzorging belangrijk, neem het dan op in de functieomschrijving of in aparte voorschriften. Heeft u klachten over de kleding of verzorging van uw werknemer, probeer dat dan in overleg te verbeteren. Begin wel meteen met een dossier bij te houden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01