PROJECTONTWIKKELING - 02.03.2007

Mogelijkheden Wet geurhinder en veehouderij

Op 1 januari jl. is de nieuwe ‘Wet geurhinder en veehouderij’ ingevoerd. Biedt deze wet mogelijkheden om meer te bouwen? Of biedt de wet juist meer mogelijkheden voor veehouderijbedrijven?

De invoering van de nieuwe Wet geurhinder en veehouderij was tamelijk verrassend, omdat bedrijven, gemeenten, provincies en zelfs het Ministerie van VROM nog niet echt klaar waren voor deze nieuwe wet. Nu de wet er is, is de vraag welke mogelijkheden deze biedt.

Standaardnormen. De nieuwe Wet geurhinder en veehouderij bevat standaardnormen voor de geurbelasting van veehouderijen op gevoelige objecten, zoals bijvoorbeeld woningen.

Met een zogenaamd ‘verspreidingsmodel’ wordt de geurbelasting berekend en getoetst.

Voordat deze wet werd ingevoerd, gebruikte men de term ‘stankcirkels’ rondom veehouderijen.

Bandbreedte. Gemeenten mogen afwijken van de standaardnormen uit de nieuwe wet. Zij mogen deze andere normen hanteren binnen een in de wet vastgelegde bandbreedte en deze moeten in een verordening worden vastgelegd.

Gemeentelijk beleid

Gemeenten kunnen nu dus een eigen geurhinderbeleid gaan voeren, waarbij ze voor een gedeelte zelf de normen bepalen.

Tip. Het grote voordeel hiervan is dat nu actief een oplossing kan worden gezocht voor belemmeringen die er zijn bij de ontwikkeling van veehouderijen in relatie tot het bouwen van woningen. Met de stankcirkels uit het verleden kon dit niet.

Iedereen in het buitengebied kent wel het volgende voorbeeld: door de stankcirkel van een veehouderijbedrijf zit de omgeving ‘op slot’. Niet alleen het bedrijf kan niet meer uitbreiden, maar ook kunnen er geen nieuwe woningen meer bijgebouwd worden. Daar is niemand bij gebaat.

Met de nieuwe wet kunnen gemeenten de stank-/geurhinder opnieuw berekenen. Vervolgens kan met het geurhinderbeleid naar een oplossing voor knelpunten worden gezocht.

Meer mogelijkheden. De verwachting is dat dit in een aantal gevallen leidt tot meer mogelijkheden voor vastgoedontwikkeling (zoals woningbouw). Het leidt tevens tot meer mogelijkheden voor veehouderijbedrijven: een win-winsituatie dus.

Let op. Het is nu nog een beetje koffiedik kijken, omdat de wet pas ingevoerd is. Bovendien zijn de berekeningsprogramma’s voor de geurhinder ook nog niet zo lang beschikbaar.

Het Aanhoudingsbesluit

Omdat alles nog zo onduidelijk is, heeft de wetgever het zogenaamde ‘Aanhoudingsbesluit’ ingevoerd. Als de gemeente zo’n Aanhoudingsbesluit heeft genomen, worden binnenkomende milieuvergunningaanvragen van veehouderijen tijdelijk buiten behandeling gelaten. Let hierop bij het aanvragen van een nieuwe milieuvergunning.

Gemeente kan aan de slag. Dit Aanhoudingsbesluit biedt de gemeenten de mogelijkheid het geurhinderbeleid fatsoenlijk in te voeren. Concreet betekent dit dat er door de gemeente een gebiedsvisie moet worden opgesteld ter onderbouwing van de in een verordening vastgelegde afwijkende normen.

Daarnaast is het Aanhoudingsbesluit bedoeld om ongewenste situaties te voorkomen waardoor ontwikkelingen weer ‘op slot’ raken.

Meer informatie?

Op de website InfoMil is meer informatie te vinden over deze belangrijke nieuwe wet: http://www.infomil.nl

Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2007 een eigen geurhinderbeleid voeren, waarbij ze voor een gedeelte zelf de normen bepalen. Dit biedt meer mogelijkheden voor vastgoedontwikkeling én voor de veehouderijen zelf.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01