ARBODIENST - 24.04.2007

Als uw arbodienst te weinig doet …

Wij horen regelmatig klachten over arbodiensten. De kosten zijn hoog, de service laat te wensen over en als werkgever draait u op voor de gevolgen van slechte begeleiding. Kunt u uw schade verhalen op de arbodienst?

Goed nieuws. Onlangs deed het Hof Amsterdam een uitspraak waaruit bleek dat een arbodienst aansprakelijk kan worden gehouden voor de door de werkgever geleden (loon)schade als de arbodienst geen adequate verzuimbegeleiding heeft geboden (zaaknr. 874/04). Deze uitspraak kan ook voor u van pas komen als uw arbodienst zich niet houdt aan de gemaakte afspraken over verzuimbegeleiding.

Wat was er aan de hand?

Het ging hier om een werknemer die uiteindelijk langdurig (een jaar) was uitgevallen door een tenniselleboog. De werkgever had met de arbodienst een contract gesloten op basis waarvan de arbodienst de nodige inspanningen moest verrichten, vergelijkbaar met de verplichtingen die voor de werkgever voortvloeien uit de Wet verbetering poortwachter.

Niet voldoen aan de afspraken. Volgens het Hof had de arbodienst niet aan haar contractuele verplichtingen voldaan. Zo had de arbodienst onder andere geen huisbezoek afgelegd, geen probleemanalyse en geen inhoudelijk re-integratieplan opgesteld en ook geen adequate maatregelen getroffen om te voorkomen dat de werknemer langdurig zou uitvallen, zoals bijvoorbeeld een herplaatsingonderzoek, of omscholing.

Vraag om verslagen! Belangrijk was ook het feit dat de werkgever de arbodienst regelmatig had verzocht om rapportages. De arbodienst was maar één keer aan dit verzoek tegemoetgekomen. Het Hof bepaalde op grond van deze feiten, dat de arbodienst tekort was geschoten in de adequate begeleiding van de zieke werknemer, en daarmee ook in de nakoming van het contract met de werkgever.

Schade verhalen op de arbodienst?

De vraag was vervolgens of de werkgever de schade, totaal € 170.000,- die hij daardoor had opgelopen, ook op de arbodienst kon verhalen. Het Hof vond van wel omdat de arbodienst niet aannemelijk kon maken dat de schade ook zou zijn ontstaan als zij wel vroegtijdig en actief maatregelen had getroffen ter voorkoming van de langdurige uitval.

Welke schade? Het Hof heeft de vorderingen inzake loonschade, de rente over de loonschade en de schadevergoeding in verband met de tijd die de werkgever aan de zaak had moeten besteden toegewezen. Pemba-schade en de kosten van het abonnement op de arbodienst kon de werkgever niet verhalen op de arbodienst.

Wat heb ik aan deze uitspraak?

Uit deze uitspraak blijkt dat het mogelijk is om (loon)schade te verhalen op arbodiensten als zij zich niet houden aan hun contractuele verplichtingen inzake de verzuimbegeleiding van zieke werknemers. Als werkgever moet u een aantal belangrijke zaken in het oog houden om uw kansen op het verhalen van de schade te vergroten.

Tip 1. Maak duidelijke afspraken met de arbodienst over de manier waarop uw zieke werknemers worden begeleid. Let op. Deze afspraken moeten voldoen aan de re-integratieverplichtingen die de werkgever heeft uit hoofde van de Wet verbetering poortwachter.

Tip 2. Spoor de arbodienst regelmatig (schriftelijk) aan om tot actie over te gaan, en houd schriftelijk bij wat er gebeurt. Zo bouwt u een dossier op en kunt u bewijzen dat de arbodienst tekort is geschoten ondanks uw aansporingen.

Spreek duidelijk met uw arbodienst af welke taken en verantwoordelijkheden zij op zich nemen. Check regelmatig of de arbodienst doet wat is afgesproken. Leg bij twijfel alles goed vast.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01