RECHT - 09.10.2009

Garantie tot in den eeuwigheid?

U kocht een nieuwe auto en kreeg twee jaar garantie. Inmiddels is het negen jaar later en gaat de airco voor de vierde keer stuk. Hij ging iedere keer binnen twee jaar stuk. Deze airco is nog geen twee jaar oud, dus is dat garantie?

Waar heeft u recht op?

Wanneer u een auto koopt, krijgt u daar vaak een aantal jaren garantie op. Gaat de auto binnen deze garantieperiode stuk, dan heeft u de volgende rechten:

  • recht op herstel of vervanging;
  • recht op ontbinding van de overeenkomst als herstel of vervanging niet mogelijk is.

Binnen de garantieperiode heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging van de auto of een onderdeel hiervan.

Duur van de garantieperiode

Als het product kapotgaat ná de afgesproken garantieperiode, betekent dat nog niet dat u met lege handen staat. Vaak heeft u na de garantieperiode tóch recht op kosteloos herstel. Hoe zit dat?

Deugdelijk product. U heeft recht op een deugdelijk product, ook ná de garantieperiode. Hoe lang u recht heeft op kosteloos herstel of vervanging hangt af van de economische levensduur van het product. En dat is voor ieder product anders. Per geval moet dus worden bekeken hoe lang een product normaal gesproken zonder problemen mee moet kunnen gaan en hoe u ermee om bent gegaan. Dat is dus steeds anders.

Als een airco normaal gesproken vijf jaar zonder problemen mee moet gaan, dan heeft u vijf jaar recht op herstel of vervanging van de airco, ook als de verkoper u maar twee jaar garantie gaf.

Nieuwe garantietermijn na vervanging?

Stel nu dat de airco binnen de garantietermijn van twee jaar stuk gaat. Natuurlijk gaat u eerst terug naar de verkoper en deze lost het prima op en plaatst zonder kosten een nieuwe airco. Dan gaat de airco vervolgens nog twee keer stuk en wordt die steeds opnieuw kosteloos vervangen. Het is inmiddels negen jaar na de aankoop van de auto en de airco gaat voor de vierde keer stuk. Is de garantietermijn nu na iedere vervanging opnieuw gaan lopen en moet de garage hem wéér vervangen?

Niet opnieuw. De garantietermijn gaat na herstel of vervanging van een product niet opnieuw in. In ons voorbeeld komt er dus niet steeds twee jaar bij. U mocht immers verwachten dat de airco vij jaar zou meegaan.

Let op. U heeft alleen recht op kosteloos herstel of vervanging van de airco als deze stuk gaat binnen de garantieperiode of de verwachte economische levensduur. Deze garantieperiode begint te lopen vanaf de aankoop van de eerste airco en gaat na vervanging dus niet telkens opnieuw in.

Als u voor de reparatie betaald heeft

Eigen rekening. Als u betaalt voor de reparatie gaat de garantietermijn uiteraard opnieuw lopen. U heeft dan immers een nieuwe airco gekocht Ă©n betaald. U heeft dan recht op een nieuwe garantieperiode voor de duur van de te verwachten economische levensduur. Als de nieuwe airco binnen twee jaar opnieuw stuk gaat, heeft u dus recht op kosteloos herstel of vervanging van die airco.

Uw airco is binnen 5 jaar twee keer stuk gegaan en steeds kosteloos vervangen. Maar dan gaat de airco voor de derde keer stuk en deze keer betaalt u voor een nieuwe. Als deze nieuwe airco binnen twee jaar stuk gaat, heeft u recht op kosteloos herstel. U mag verwachten dat deze airco weer probleemloos mee zal gaan tijdens de economische levensduur.

De garantietermijn van een product gaat na vervanging of herstel niet automatisch opnieuw in. Als u echter de reparatie of het vervangen onderdeel zélf heeft betaald, dan gaat wél een nieuwe garantietermijn lopen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01