CONTRACT EN VOORWAARDEN - 27.11.2009

Bruiloften, feesten en partijen: wat moet u regelen?

Zowel u als ook uw gast wil dat een bij u te houden feest op rolletjes verloopt. Van bruidstaart tot locatie en van catering tot muziek. U zit achteraf ook niet te wachten op gedonder en stress over het factuurbedrag. Wat spreekt u af?

Bruiloft- of Feestwet? Er zijn helaas geen wettelijke regels die specifiek voorschrijven wat de rechten en verplichtingen zijn van de bij de organisatie van een bruiloft of feest betrokken partijen. De algemene regels van het contractenrecht gelden en daarbinnen bestaat de zogeheten contractuele vrijheid. Een hele mondvol, maar wat kunt u daar concreet mee? Het betekent eigenlijk, dat u kunt afspreken wat u wilt, zolang het maar in het nette blijft, ‘niet in strijd is met de openbare orde en de goede zeden’, zoals dat zo deftig heet. Wat nu?

Afspraken over invulling van het feest

Niet zelden komt het voor dat er achteraf klachten zijn over zaken die niet naar wens zijn verlopen. Om die reden is het dan ook verstandig zoveel mogelijk zaken contractueel, op schrift vast te leggen. Denk daarbij niet alleen aan concrete zaken zoals de samenstelling van het menu, de te schenken drankjes en tijdstippen waarop bepaalde gebeurtenissen moeten plaatsvinden, maar ook de betaling, klachten, aansprakelijkheid, etc.

Worden dergelijke zaken vastgelegd, dan schept dat helderheid voor alle betrokkenen. Mochten er toch dingen verkeerd gaan, dan is het gemakkelijker daar met een geschreven contract in de hand op te wijzen en genoegdoening te verlangen. Zijn er immers alleen mondelinge afspraken, dan kan de wanpresterende partij de afspraak domweg ontkennen en kan niet bewezen worden wat was overeengekomen. En, in het recht geldt: ‘wie stelt, bewijst’. Zonder schriftelijk bewijs staat de ontevreden partij dan ook vaak met lege handen. Dat kunt u zijn of uw feestende gast.

Een aantal checklists inzake feestjes en bruiloften kunt u gratis downloaden via http://horeca.indicator.nl (HR 13.18.03A).

Maar ook algemene voorwaarden

Naast afspraken over de invulling van het feest, of de bruiloft zelf, zullen in veel gevallen ook algemene voorwaarden om de hoek komen kijken, die ook onzekerheden wegnemen. Vaak hanteren uitbaters van feestlocaties, cateraars, bands etc. algemene voorwaarden. Let op. Zulke voorwaarden moeten, om deel uit te gaan maken van de overeenkomst, vóór het aangaan van de overeenkomst ter hand gesteld zijn aan de andere partij. Gebeurt dat niet, dan zijn ze in beginsel niet van toepassing.

Uw eigen voorwaarden?

Hanteert u als organisator van een feest of bruiloft zelf ook algemene voorwaarden, dan is het van belang erop te letten of de algemene voorwaarden van de andere partij niet een bepaling bevatten die toepassing van andere dan de eigen algemene voorwaarden uitsluiten. Wordt een dergelijke bepaling door één van beide partijen of door beide gehanteerd, dan is het dus van belang heldere afspraken te maken over de vraag wiens voorwaarden van toepassing zijn.

Uniforme Voorwaarden Horeca? Een andere vraag is, of u uw eigen voorwaarden kunt gebruiken wanneer u geen lid bent van Koninklijke Horeca Nederland en dus geen gebruik maakt van de Uniforme Voorwaarden Horeca. Het antwoord op die vraag luidt: ja, dat kan. En daarin kunt u de bepalingen opnemen die u zelf belangrijk vindt. Is er in het verleden wel eens iets vervelends gebeurd, dan kunt u in daar in uw eigen voorwaarden een regeling voor opnemen.

De Uniforme Voorwaarden Horeca kunt u downloaden via http://horeca.indicator.nl (HR 13.18.03B).

Spreek altijd schriftelijk af wat u van elkaar verwacht. Maak gebruik van de handige checklists om niets te vergeten. Gebruikt u de Uniforme Voorwaarden Horeca of uw eigen voorwaarden, zorg dan dat u uw gast deze vooraf overhandigd heeft.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01