WET- EN REGELGEVING - VEILIGHEID - 05.12.2011

Verbanddoos, blusdeken en blusser verplicht?

Dat u wettelijk verplicht bent bedrijfshulpverleners in huis te hebben, is u niet onbekend. Hoe zit het dan met de plicht om bijvoorbeeld blussers, een verbanddoos en blusdeken in huis te hebben? Zijn er nog aanvullende eisen?

Wettelijke plicht?

Vloeit voort uit meerdere bronnen. Zowel uit de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) als vanuit de milieuvergunning is het noodzakelijk dat er zowel een blusdeken als een blusser aanwezig is in uw horecabedrijf. Vanuit de RI&E is ook de verbandkoffer (of -doos) verplicht. Het een en ander kan zelfs als verplichting in uw verzekeringspolissen genoemd worden.

Let op. Voldoet u niet aan de eisen uit een polis, dan kan een schade-uitkering, bijvoorbeeld na brand, deels of geheel geweigerd worden. Tot slot maken zulke veiligheidsmaatregelen deel uit van uw BHV-plan dat u eveneens verplicht bent te hebben.

Handige weetjes helpen u op weg

Brandblusser. U dient op een goed zichtbare plaats en aangegeven met een bordje één of meerdere brandblussers in uw zaak te hebben, de hoeveelheid is afhankelijk van de door de gemeente gestelde eisen, maar ook van hetgeen uw verzekering eist.

Polis checken! Zo is voor de keuken een vetblusser noodzakelijk of, zoals eerder toegestaan, een CO2-blusser. Let op. Heeft u al brandblussers, let dan op de datum dat deze weer een periodieke controle gehad moeten hebben; dat is op uw blusser vermeld. Let op. Volgens de norm is eenmaal per twee jaar voldoende, maar vaak heeft de ge­­meen­­te of de verzekering eenmaal per jaar als eis!

Tip. Laat uw polisvoorwaarden door uw verzekeringsagent checken op de gestelde veiligheidseisen en u daarvan een lijst ge­­ven.

Blusdeken. Ook op een goed zichtbare plek, vlak bij de blusser, dient u een blusdeken op te hangen (in de keuken altijd!) in een huls of koker waar die meteen uit te trekken is in geval van. Let op. Een blusdeken dient minimaal 1.20 x 1.80 meter te zijn om bruikbaar te zijn. Check dat bij aankoop.

Verbanddoos of -koffer. U dient minimaal één verbanddoos of verbandkoffer in uw horecazaak aanwezig te hebben. Let er bij de aankoop op dat de naam is: ‘Bedrijfsverbandkoffer 2011’.

Wat moet er dan in die verbanddoos?

Praktisch. Gelukkig hoeft u dat niet alles uit uw hoofd te weten. Wij hebben voor u een handige inhoudsopgave waarmee u naar de apotheek kunt om uw spullen te kopen of uw bestaande verbanddoos daarop te checken.

De ‘Inhoudsopgave bedrijfsverbandset’ kunt u gratis downloaden van: http://horeca.indicator.nl (HR 15.18.05A).

Handig stappenplan. U kunt het best in uw verbanddoos een handig ‘Stappenplan Eerste Hulp’ opbergen. Als u wilt, kunt u dit ook geseald ophangen in de ruimten waar uw personeel het snel kan raadplegen.

Het ‘Stappenplan Eerste Hulp’ kunt u gratis downloaden van: http://horeca.indicator.nl (HR 15.18.05B).

Fiscale brand ook geblust …

Zakelijke kosten. Uiteraard zijn alle kosten die u maakt, voor 100% aftrekbaar van uw bedrijfswinst. Bovendien kunt u de btw aftrekken als u maar om een correcte btw-factuur op uw zaaknaam vraagt. Zo speelt u ook fiscaal op zeker.

Vraag uw verzekeringsagent u een lijst te bezorgen van alle noodzakelijke veiligheidseisen waaraan u moet voldoen op basis van de polis(sen) die u via hem heeft afgesloten. Gebruik ons Stappenplan Eerste Hulp en de inhoudsopgave om uw verbandkoffer alvast op orde te hebben.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01